Hår.

Hej Børnebrevkassen.

Jeg er en dreng på 16 år, som har et par spørgsmål.

1) Jeg har længe haft, dun i ansigtet, men her på det sidste er de blevet rigtigt lange. Jeg vil rigtigt gerne barberer dem væk, men har aldrig haft en far som har kunnet introducere mig, så derfor ved jeg ikke helt hvordan jeg skal gribe den sag an.

2) Jeg har også rigtigt lange pubeshår som jeg gerne vil have væk, men ligesom med ansigtet ved jeg ikke hvordan jeg skal gribe den sag an, fordi jeg simpelthen ikke ved hvordan jeg skal gøre.

Håber i vil svare!

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år,

Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt forstå, at du tænker over din første barbering. Jeg tænker også, at det må føles spændende at skulle barbere sig for første gang.

To ting, som du skal bruge for at barbere dig, er barberskum og barberskraber.  Man kan få engangsskrabere eller en skraber, der holder til lidt flere gange, og det kan alt sammen købes i supermarkeder eller hos Matas, hvor du også kan få lidt vejledning i, hvad for barberskum og skraber, der passer til din hud.

Når du skal barbere dit ansigt, er det godt at vaske det i lunkent vand først, så huden bliver lidt blød og er let fugtig. Så tager du lidt barberskum, og smører det ud i ansigtet i et tyndt lag. En god ide er at starte med at skrabe med hårene, skylle skraberen i vand mellem hvert tag og forsigtigt skrabe mod hårene til sidst. Når du er færdig, er det en god ide at smøre lidt creme eller olie i hovedet, fordi du godt kan blive lidt tør.

Når du skal barbere din pubeshår, skal du bruge de samme ting og gøre det på samme måde. Husk at du skal bruge en ny og ren skraber til pubeshår, for at undgå bakterier.

Rigtigt mange får knopper, når de fjerner pubeshårene, og det er rigtig irriterende. Men heldigvis kan du gøre noget for at undgå de røde pletter. Her får du tips til, hvad du skal gøre:

• Start med at skrabe med hårene - altså nedad mod dit ben. Du skal være forsigtig, og gøre det langsomt, så du ikke risikerer at skære dig. Som du sikkert ved, er huden dernede meget følsom.

• Når du skraber, så må du heller ikke skrabe for mange gange det samme sted. Din hud kan blive ekstra følsom og irriteret, hvis du skraber for mange gange det samme sted.
• Lad være med at bruge gamle barberskrabere eller at låne andres. Der kan nemlig sidde bakterier i, som giver dig knopper.
• Selv om du synes, at en engangsskraber sagtens kan bruges flere gange, så pas på med at bruge den for mange gange. Det er nemlig vigtigt, at skraberen er helt ren, og bladet er helt skarpt, så du kan holde hygiejnen i top. Og jo nyere skraberen er, jo bedre fjerner den også hårene.

Måske er det også en hjælp at kigge på de breve, som andre unge drenge har sendt ind og spurgt om lignende? Så kan du læse mere under krop og udvikling, eller klikke her:

http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/bornebrevkassen/krop-og-udvikling/answeredquestions/question14164.aspx

Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.