Brev
Hår
Kære voksne
Jeg er en pige på 12 som er begyndt at få hår under armene, men ved ikke om jeg skal barbere det væk, når der ikke er så meget. Mit spørgsmål er om hvornår man skal barbere armhulerne.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Mange tak for dit brev, jeg vil gøre mit bedste for at svare dig så godt, jeg kan.
Du spørger meget konkret, hvornår man skal barbere armhulerne. Mit svar til dig vil være, at der ikke er nogen der forventer eller siger, det er noget, man absolut skal. Jeg kan godt forstå, at du føler, det er måske er lidt forvirrende, hvad man “bør” gøre, men i sidste ende er det op til dig at beslutte, om du vil lade hårene blive eller fjerne dem.
Hår under armene er en meget naturlig ting, og de fleste piger og kvinder barberer dem kun væk på grund af udseendet. Men der er mange, der også vælger bare at lade hårene være, da det jo er en del af at være menneske.
Mit råd til dig vil derfor være at beslutte med dig selv, hvad du vil have det bedst med. Der sker intet ved, at du barberer hårene væk allerede nu og heller ikke noget ved, at du lader det være. Jeg tænker, at du skal gøre dét, som det selv føler, du har det bedst med. Måske kan du prøve begge ting og på den måde finde ud af, hvad der gør dig mest tilpas?
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg ønsker dig alt det bedste!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen