Brev
Gynækolog
Jeg har hørt min mor snakke om livmoderhalskræft og at man skal tjekkes hos en gynækolog og det har jeg bare slet ikke lyst til. Er det noget man SKAL eller hvordan. Jeg er næsten ikke udviklet endnu, men er bare bange for hvordan sådan noget foregår. Så hvad skal man egentlig til gynækolog?
Hilsen mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, hvis en gynækolog undersøgelse kan virke lidt skræmmende, men heldigvis er det i virkeligheden rimelig stille og roligt.
Gynækologisk undersøgelse er noget, som lægen gør for at tjekke, at alt i oppe skeden og livmoderhalsen er, som det skal være. Det kan f.eks. være pga. kønssygdomme, svamp eller hvis man er gravid.
Normalt bliver man først tilbudt en undersøgelse for livmoderhalskræft, når man er 23 år. Det er et tilbud alle kvinder modtager og man kan selv vælge om man vil undersøges. Så jeg tænker ikke, at du behøver at blive undersøgt for det nu, når du kun er 13.
Måske kan du spørge din mor, hvad hun mente med det? Det kunne give dig ro, tænker jeg.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen