Brev
Gør det ondt
Kære brevkasse
jeg er 14år og kan ikke trække forhuden tilbage og ved godt det skal jeg til lægen med men hvad gør lægen og gør det ondt?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg tror, at din læge vil tale med dig og tjekke dig, hvis der er nogle ting, som generer dig ved, at din forhud er, som den er.
Lægen skal nok lige tjekke, hvad det skyldes, at det gør ondt at trække forhuden tilbage. Så lægen kan hjælpe dig bedst muligt.
Hvis du har det man kalder forhudsforsnævring, kan det være, at du får en salve, som du skal bruge og at du skal lave noget, der kaldes “forhudsgymnastik”: det handler om, at du hver dag roligt “træner” din forhud, når salven er smurt på. Det vil din læge nok fortælle mere præcist om.
Jeg foreslår, at en af dine forældre går med dig til lægen. Det er helt fair, når du er 14 år gammel, at din far eller mor er med dig. Og også fair, hvis du har brug for, at de ikke er der, hvis du skal undersøges.
Jeg håber, du har mod på at tale med din læge. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med det.
Kærlig hilsen fra
BørneTelefonen.