Brev
Frustration!!!
Hej BB,
Jeg har noget som jeg tænker på KONSTANT! For det første er jeg overvægtig, og er meget ked af min krop. Jeg går til sport to gange om ugen, og spiller jævnligt fodbold med mine venner.
Der er også en anden ting, Jeg syntes min tissemand er ALT for lille, jeg er nok den med den mindste. Men kan det have noget at gøre med overvægt? eller skal jeg bare vente på resten a hormonerne?
Jeg er tråsalt 13. Men kan i måske svare på det?? For jeg er virkelig træt af min krop og Penis!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Mange tak for dit brev. Nogle gange kan det være svært at vurdere, om man er normalvægtig, lidt for tyk eller lidt for tynd. Det kan være svært at sammenligne sig selv med andre, og ofte siger det heller ikke så meget om, om man er tyk eller tynd: hvis man f.eks. kommer til at sammenligne sig selv med nogen, som er ret tynde, kan man selv komme til at virke lidt tyk, selvom man faktisk er helt normalvægtig.
Jeg kan ikke rigtig vurdere, om du er overvægtig. Jeg spekulerer på, hvorfor du selv synes, du virker overvægtig? Er det noget, du synes, du kan se, når du sammenligner dig selv med andre? Eller er det noget, du har snakket med sundhedsplejersken, dine forældre eller din læge om? Hvis det er noget, du selv synes, vil det være en god idé at tale med nogen om det, dine forældre f.eks. Hvis du er overvægtig, kan de hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre for at tabe dig.
Det virker som om, at du er godt aktiv i hverdagen, så måske er det “bare” noget med maden, der skal justeres lidt. Det kan være, at dine forældre kan begynde at lave noget lidt sundere mad eller hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre for at spise sundere. Det kan være svært selv at finde ud af, hvordan man spiser sundt og godt. Kroppen har nemlig brug for en masse energi, så det er vigtigt, at man får en masse vitaminer og en masse mad – men af den sunde slags. Hvis du ikke har lyst til at starte med at tale med dine forældre, kan du måske få en lærer til at hjæpe dig med at få en tid hos skole-sundhedsplejersken? Det er vigtigt, at du får snakket med nogen om det, så du kan få det bedre med din krop.
Penissen er først færdigudviklet, når drenge bliver omkring 20 år. Det betyder, at din penis kan nå at udvikle sig og vokse meget endnu. Det er forskelligt fra dreng til dreng, hvor hurtigt penissen udvikler sig, så det kan godt kræve en god portion tålmodighed at vente på, at den bliver større. Du kan læse lidt mere om penissen på Sexliniens hjemmeside lige her: http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/pikken.aspx. Det kan være meget rart at læse om, hvordan kroppen fungerer: når man ved, hvordan tingene foregår, er det sommetider også lettere at være lidt tålmodig. Det skal i hvert fald nok komme. Du har mange år med udvikling af kroppen foran dig endnu.
De bedste hilsner
BørneTelefonen