Brev
Fortrydelsespille
Hej jeg er en pige på 14 der er blevet seksuelt aktiv men ved intet om beskyttelse havde min første gang for en uge siden og tog en fortrydelses pille 5 timer efter men vil bare vide om man kan gøre det vær gang man har sex fordi jeg vil helst ikke starte på p-piller da jeg ikke vil tage på udover det ville jeg spørger om der så vil være andre muligheder
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev! Det er rigtig godt, at du skriver, så du kan passe på dig selv og din krop nu hvor du er blevet seksuelt aktiv. Der er mange der skriver til BørneTelefonen for at lære mere om sex og prævention (beskyttelse). Det er en ny verden, der har åbnet sig for dig, og jeg kan godt forstå, at du kan føle dig forvirret og lidt usikker på, hvad der egentlig er det bedste at gøre.
Der er mange forskellige måder at beskytte sig på. F.eks. kondom, p-piller, minipiller, p-stav, p-ring, spiral og mange flere. Det kan være lidt af en jungle at finde rundt i, og finde ud af, hvad der føles rigtigt for dig.
Til at starte med er det altid en god idé at bruge kondom. Et kondom beskytter dig nemlig både mod graviditet og sexsygdomme. Du kan læse mere om, hvordan man sætter et kondom på her: kondomguide. Jeg ved dog fra mange andre unge piger, at på et eller andet tidspunkt glipper det med kondomet (de løber tør for kondomer, der går hul på det eller de vil ikke bruge tid på at finde det frem osv.). Af den grund kan p-piller være en god løsning, når man er i et fast forhold.
Som du selv kommer ind på i dit brev, så er der nogle bivirkninger ved f.eks. at tage p-piller, men det er ikke alle der tager på af p-piller og der findes forskellige slags p-piller. Hvis du bestiller en tid hos din læge, så kan i sammen finde ud af, hvilken beskyttelse der vil være den bedste for dig. Mon du ville have mod på det? Det kan nemlig være meget forskelligt fra person til person. Hos lægen vil du også have rig mulighed for at snakke om bivirkningerne.
Du spørger om du kan tage en fortrydelsespille efter hver gang du har haft sex. Man skal betragte fortrydelsespiller som en absolut nødprævention. De skal kun bruges, hvis uheldet er ude, og der f.eks. går hul på kondomet eller det glider af under samleje. Jeg vil altid anbefale, at man får en god snak med sin læge om, hvilken præventionsform, der passer én bedst. Det kan også være at sundhedsplejersken kommer på besøg i klassen og fortæller om sex og prævention?
Jeg håber, du føler, at du har fået svar på det, du ønskede, da du skrev herind. Det er super sejt, at du kastede dig ud i det!
Hvis du har brug for, at snakke mere om sex og prævention inden du går til dine forældre eller læge, så er du meget velkommen til at ringe eller chatte med BørneTelefonen. Du kan ringe på tlf: 116111. Du kan også læse mere om sex og prævention på BørneTelefonens hjemmeside. Klik her!
Kærlig hilsen BørneTelefonen