Forskellige størrelser på Bryster!

Hej.

Jeg er virkelig bekymret omkring mine bryster, da en ene er en skål større end den anden (bh) Og man kan tydeligt se at de ikke er lige store, og når jeg skal klæde om til idræt kigger de andre piger på mine bryster hele tiden. Det er virkelig irriterende. Er det normalt at ens ene bryst er en skål større end det andet? Er virkelig bekymret!

Hilsen Pigen der er bekymret.

Pige
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp for jeg kan læse, at du tumler med en masse bekymringer omkring dine bryster. Du skriver, at det ene er en skål større end det andet. Det er helt normalt, at der er forskel i størrelsen – det er der stort set hos alle kvinder fuldstændig ligesom, at der hos alle mænd er forskel i størrelsen på deres testikler. Du skriver ikke hvor gammel, at du er. Men det er jo sådan, at vores brystudvikling strækker sig over rigtig mange år. Den begynder typisk omkring 10 års alderen og kan derfra strække sig år ud i fremtiden. Faktisk nærmest hele livet – for udviklingen påvirkes af vores hormoner og de ændrer sig hele tiden både igennem menstruationscyklus, når man er gravid, når man har født, går i overgangsalderen osv. Jeg skriver det til dig for at sige, at afhængig af hvor, du er i udviklingen, så er det formentlig alt for tidligt at udtale sig om hvordan, at de endelige bryster kommer til at se ud. Måske størrelsesforskellen udligner sig med tiden – og ellers så er det virkelig normalt, at det er sådan. Alt det her omkring den normale udvikling er noget som din læge og sundhedsplejerske ved meget mere om, så jeg tænker, at du kunne overveje at snakke med en af dem omkring det. De vil i hvert fald helt sikkert kunne hjælpe dig med hvor, du er i netop din udvikling og måske berolige dig lidt i forhold til, hvad du kan forvente.

Har du mon snakket med nogen af de veninder omkring det? Jeg tænker, at der helt sikkert er flere af dem, der går med nogen af de samme bekymringer som dig. Det kan være rart at vide, at man ikke er den eneste, der tumler med sådan noget. Måske også din mor kunne hjælpe dig. Det er nemlig sådan, at vores udvikling ofte vil ligne vores mors – så måske hun har oplevet noget tilsvarende og alligevel er endt med bryster, der er nogenlunde ens?

Jeg har nu givet dig mine tanker omkring situation. Jeg håber, at de kan berolige dig lidt og du kan bruge dem til at komme videre. Du skal vide, at hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe eller sms'e til os på BørneTelefonen på 116 111 eller kontakte os på Chatten.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.