Brev
forsinket mens
Hej, jeg er en pige på 12 og fik min menstrutation første gang i sommeren 2013, der gik laaaang tid før jeg fik det igen.
Nu her i Januar er det 4 måneder siden jeg fik det sidst..
Hvad skyldes det? Er der noget galt med mig?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at du gerne vil vide, hvordan det kan være, at der er gået 4 måneder siden du havde din første menstruation, og at du er bekymret for, om der er noget galt med dig.
Jeg kan godt forstå, at du tænker på, hvad det kan skyldes, da du måske ved, at der normalt går ca. 28 dage mellem hver menstruation. Det er helt normalt, at der kan gå lang tid i mellem menstruationerne de første år man har dem. Din krop er i gang med at udvikle sig fra pige til kvinde, og da det sker over flere år, kan der gå noget tid, før menstruationerne kommer regelmæssigt. Det kan være forskelligt fra kvinde til kvinde hvor regelmæssigt menstruationerne kommer. For nogle kvinder kommer de præcist hver 28. dag, mens der for andre kvinder nogen gange kan gå 31 dage og andre gange 26 dage. Det er meget forskelligt.
Der er ingenting galt med dig. Det er en helt normal udvikling din krop gennemgår, og der er mange der oplever det samme som dig. Hvis du taler med nogle af dine veninder om det, kan de måske genkende noget af det samme? Måske har din mor også oplevet noget tilsvarende, da hun begyndte at få sine menstruationer? Hvis du har lyst og mod på at tale om det kan du evt. prøve at spørge dine veninder, din mor eller en anden voksen kvinde, om de oplever eller har oplevet det samme som du gør.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen