Forkert køn

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver til BørneTelefonen igen, så du kan få svar på dit spørgsmål.

Du skriver, at du føler dig mere som en dreng end som en pige. Nogle mennesker føler, at de er født med det forkerte køn. En transkønnet er en person, der har det sådan, f.eks. en person der er født som en pige, men som føler sig helt som en dreng. Men jeg ved også, at der er mange piger, som bare føler sig mere som en dreng, uden have et ønske om at skifte køn eller at være en dreng. Mon det er sådan, du har det?

Uanset hvad, så tænker jeg, at det vil være godt for dig, at snakke med nogen om dine tanker. Det kan være, at du kan snakke med dine forældre, en lærer, eller en helt anden som du er tryg ved? Du kan også snakke med LGBT – Danmark, som er landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner. Læs mere på: http://lgbtungdom.dk/

Det kunne også være en hjælp for dig at kigge på sexliniens hjemmeside på: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/koen.aspx .Her kan du høre om andre unges erfaringer og tanker om køn.

Jeg håber, det kan være en hjælp for dig. Og fortsæt så endelig med at være ærlig over for dig selv. Du er dig. Og du behøver ikke at passe ind i en særlig kasse, som enten pige eller dreng. Giv derfor dig selv lov til at mærke efter og prøve dig frem med, hvem du er. For du er stadig ung og i gang med at finde din identitet.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet