Forhud og penis hoved

Hej jeg er en dreng på 14 snart 15 år og jeg har nogle problemer med min pik.

Mine problemer er at dengang jeg var lille kunne jeg røre ved mit pikhoved og tage min forhud tilbage men der var en periode lidt før pupperteten hvor jeg ikke kunne tage min forhud tilbage men nu kan jeg godt gøre det lidt og jeg kan se dem ændre sig men mit pikhoved gør virkelig ondt hvergang jeg rør det bare en lille smule og der bliver ved med at gøre det lige siden før pupperteten jeg ved ikke hvad der er galt men pls hjælp mig hvad skal jeg gøre

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 snart 15

Det lyder ikke rart, det du beskriver. Og det lyder som om, at det er noget, du har haft i nogen tid nu.
Det er altid ubehageligt at have gener omkring ens kønsorganer, men det er noget mange oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Der kan være flere grunde til, at du har smerter, men du kan se om det måske hjælper at være ekstra opmærksom på hygiejnen omkring kønsorganerne. Du kan læse mere om intimhygiejne her.

Hvis det bliver ved med at svie, selvom du er grundig med din intimhygiejne, er det vigtigt, at du kommer til lægen og bliver undersøgt. Det er helt almindeligt at mænd og drenge får problemer med deres kønsorganer i løbet af livet, derfor er det en ren rutineundersøgelse for lægen, som har gjort det mange gange før. Det kan være at lægen giver dig en salve, eller måske noget andet, som kan hjælpe dig.

Jeg ved ikke, om du har mod på at fortælle dine forældre om dine gener? Hvis du har kan de måske hjælpe dig med at komme til lægen. Selvom det måske kan virke pinligt, når det drejer sig om ens kønsorganer, er det helt almindeligt som dreng/mand, at man får de gener, som du beskriver. Den kan være, at du vasker dig i noget sæbe, som huden ikke kan tåle – så huden bliver rød og øm.

Hvis du alligevel synes det er svært, at fortælle til dine forældre, har du mulighed for selv at bestille tid hos lægen, men lægen har ikke tavshedspligt overfor dine forældre. Lægen må i nogle situationer godt lade være med at sige det til dine forældre, men det er op til lægen at beslutte det, og lægen skal informere dine forældre, hvis du skal i behandling. Derfor kan det være en god idé at inddrage dem eller den ene af dem fra starten. Men det er helt op til dig!

Jeg håber, at du kommer af med generne snarest, så du kan nyde puberteten med alt det dejlige, der også følger med.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.