Brev
Forhud kan ikke trækkes tilblage
Hej børnebrevkassen.
Jeg er en dreng på 13 år og min forhud kan ikke trækkes tilbage. Jeg ved ikke om jeg vil omskæres eller få et snit. Jeg tør ikke at sige til mine forældre at min forhud ikke kan trækkes tilbage, da vi ikke rigtig snakker om sådan nogle ting sammen. Jeg er 100% sikker på at den ikke kan trækkes tilbage da der er kun et lille hul fra forhuden ind til mit pikhoved. Jeg kan sagten onanere uden specielle problemer, men jeg vil gerne have svar på hvad jeg skal gøre
Hilsen A
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du har brug for at finde ud af, hvorfor du ikke kan trække forhuden tilbage.
Det er nemlig vigtigt at kunne gøre det. Både for at du kan holde din pik ren. Men også fordi det ellers kan gøre ondt, når du har sex.
Det lyder som om, det måske kunne være forhudsforsnævring, når du ikke kan trække forhuden tilbage. Men du skal have en læge til at undersøge det.
Forhudsforsnævring er ret almindeligt. Der er mange unge drenge, der oplever det. Heldigvis er det også ret nemt at behandle. Langt de fleste skal bare en salve hos lægen.
Du kan selv ringe og bestille tid hos lægen til en undersøgelse. Din læges telefonnummer står på dit sygesikringsbevis.
Måske vil du helst tale med dine forældre om det først? Det kræver tit, at man får samlet lidt mod. For det kan godt føles privat at tale om. Men det kan ofte lette på ens bekymringer at få det delt.
På BørneTelefonens hjemmeside har vi lavet en guide til hvordan man kan fortælle noget der er svært. Den kan du læse her: Guide.
Du kan også gå til din sundhedsplejerske på skolen, hvis det føles mere trygt.
Du kan læse mere om forhudsforsnævring på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/forhudsforsnaevring.aspx
Kærlig hilsen
BørneTelefonen