Forhud kan ikke trækkes tilblage

Hej børnebrevkassen.
Jeg er en dreng på 13 år og min forhud kan ikke trækkes tilbage. Jeg ved ikke om jeg vil omskæres eller få et snit. Jeg tør ikke at sige til mine forældre at min forhud ikke kan trækkes tilbage, da vi ikke rigtig snakker om sådan nogle ting sammen. Jeg er 100% sikker på at den ikke kan trækkes tilbage da der er kun et lille hul fra forhuden ind til mit pikhoved. Jeg kan sagten onanere uden specielle problemer, men jeg vil gerne have svar på hvad jeg skal gøre
Hilsen A

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Jeg kan godt forstå, at du har brug for at finde ud af, hvorfor du ikke kan trække forhuden tilbage.

Det er nemlig vigtigt at kunne gøre det. Både for at du kan holde din pik ren. Men også fordi det ellers kan gøre ondt, når du har sex.

Det lyder som om, det måske kunne være forhudsforsnævring, når du ikke kan trække forhuden tilbage. Men du skal have en læge til at undersøge det.

Forhudsforsnævring er ret almindeligt. Der er mange unge drenge, der oplever det. Heldigvis er det også ret nemt at behandle. Langt de fleste skal bare en salve hos lægen.

Du kan selv ringe og bestille tid hos lægen til en undersøgelse. Din læges telefonnummer står på dit sygesikringsbevis.

Måske vil du helst tale med dine forældre om det først? Det kræver tit, at man får samlet lidt mod. For det kan godt føles privat at tale om. Men det kan ofte lette på ens bekymringer at få det delt.

På BørneTelefonens hjemmeside har vi lavet en guide til hvordan man kan fortælle noget der er svært. Den kan du læse her: Guide.

Du kan også gå til din sundhedsplejerske på skolen, hvis det føles mere trygt.

Du kan læse mere om forhudsforsnævring på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/forhudsforsnaevring.aspx

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.