Forhud

Jeg kan ikke få forhuden helt tilbage kun der til strengen.

Og det gør ondt vidst den nu er stiv og jeg trækker den tilbage så gør det ondt…

Men måske har det noget at gøre med at min tissemand ikke er så stor…

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Tak for dit brev. Der er rigtig mange drenge, som du, får smerter når forhuden trækkes tilbage. Det har ikke noget at gøre med størrelsen på tissemanden, det handler mere om, at forhuden nok er for stram.

Jeg gætter på, at du har det man kalder for forhudsforsnævring og det vil være godt at få lægen til at se på det. Du kan også selv forsøge at træne din forhud, så den bliver smidigere. Jeg har to forslag til, hvordan du selv, forsigtigt,  kan træne forhuden til at blive mere smidig – det kan være at det hjælper dig. Ellers er det en god ide at snakke med lægen om det.

Det er muligt at træne forhuden, ved at du hver dag skal trække forhuden så langt tilbage som du kan, uden at det gør ondt. Hver dag skal du se om, du kan trække forhuden lidt længere tilbage end dagen før. Husk at det ikke må gøre meget ondt. Husk at gøre det forsigtigt. Nogen gange hjælper det at være i bad, når man gør det. Så er huden mere afslappet og smidig, hvis det er et varmt bad.

Du kan også træne forhuden ved at ballontisse. Når du tisser, skal du med fingrene klemme let sammen på kanten af forhuden ude på spidsen af din tissemand. Så du laver en slags ballon med forhuden, hvor tisset fylder forhuden, så det ligner en ballon. Når du har fyldt forhuden op, så slipper du og tisser videre som du plejer. Det kan du også træne hver dag.

Der er rigtig mange der oplever, at det hjælper efter noget tid, men hvis det ikke gør, kan din læge hjælpe dig. Ofte så får man en salve der hjælper, så forhuden bliver blød og smidigere – det er vigtigt at du samtidig træner forhuden, ved at trække så langt tilbage som du kan, uden at det gør ondt. Det vil din læge nok fortælle dig mere om.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig ellers er du også meget velkommen til at ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116111.

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.