Brev
For tyk eller for tynd ?
Hej brevkasse
jeg er en pige på 13 der går i 7 klasse men jeg er kun 154 høj og er mindst 5-10 cm laver end de andre piger i min klasse
jeg syntes også selv jeg er for tyk det hele startede med at jeg var hjemme ved min bedstemor og så sagde hun til mig at jeg var blevet tyk
jeg har hele mit liv været en meget tynd pige men de sidste 3 år er jeg blevet lidt tyk
mine forældre siger også tit til mig at jeg er lidt stor og min lillebror driller mig med det og det gør mig rigtig ked af det
jeg har tit prøvet at på slankekur men jeg ender altid med at spise slik
sidste år var jeg kommet på en slankekur hvor jeg smed min madpakke ud
spiste næsten ikke noget
der troede alle mine venner at jeg havde en spiseforstyrrelse selv om jeg også tit stak en finger i halsen for at kaste op
men er der ikke nogen der ved
og nogle gange er jeg også bange for at jeg har en spiseforstyrrelse men jeg bliver ved med at spise usundt
lige side har jeg virkelig prøvet at stoppe med at spise slik men jeg kan bare ikke lade være
jeg er også rigtig flov over min krop fordi jeg er så lille og de andre er så høje mine to veninder er begge høje og tynde men vejere mindre end mig
de har intet fedt på deres kroppe men jeg har en lille delle som jeg altid bliver flov over og jeg kan slet ikke lide tanken om at have bikini på hvor alle kan se min krop
når jeg ser mig selv i spejlet ser jeg kun fejl og jeg begynder næsten altid at græde når jeg stiller mig op på vægten for jeg vejer 42 kg men
jeg vil rigtig gerne veje mindre jeg har prøve at tage en BMI test som blev 17.7 som er undervægtig og det gør mig også lidt bange
hvordan kan jeg være undervægtig når jeg har en delle på min mave og vejere mere end nogle af de andre piger
Kh den forvirret pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år.
Du er rigtig god til at beskrive de tanker og følelser som rigtig mange piger i din alder går rundt med. Det er nemlig en tid hvor ens krop ændrer sig rigtig meget pga. puberteten. Dette sker dog ikke samtidig for alle og måske er det derfor at mange kommer til at føle at de ser anderledes ud end deres veninder. Måske det også er sådan i din klasse?
Nogle piger starter allerede med at få bryster og begynde at vokse meget i højden når de er 8-9 år og andre gør det først når de er 12-13 år. Det er først når rigtig er gået i puberteten at man begynder at vokse meget. Det lyder som om dine høje veninder måske er gået i puberteten før dig? – men det også kan være, at de i deres familier generelt er højere end man er i din familie, og derfor er højere end dig?
Der er mange piger der begynder at fokusere meget på deres vægt, når deres krop begynder at ændre sig og de får kvindelige former. Mange har det nemlig svært med ikke at kunne styre hvordan de ser ud. Ofte er de utilfredse og bebrejder sig selv over hvordan de ser ud. Mon det også er sådan nogle tanker, der fylder hos dig? Nogle får faktisk en spiseforstyrrelse fordi de prøver at styre deres vægt og det er jo ikke så godt, når man skal have energi til at vokse og udvikle sig, både i krop og hjerne.
Jeg kan godt forstå at BMI-testen gør dig forvirret. De BMI-test man kan finde på nettet gælder oftest for voksne (altså når man er over 18 år). Et BMI på 17,7 når man er 13 år og pige er helt normalt (hverken for højt eller for lavt). Det betyder altså at du vejer lige præcis det du skal. Jeg håber det giver mening det jeg skriver?
Alle de tanker du har, er meget at gå rundt med alene. Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at snakke med f.eks. din mor om hvordan du har det. Hun vil også kunne fortælle, hvornår hun gik i puberteten og hvordan hun så ud da hun var i din alder. Man ligner nemlig sine forældre ret meget på det punkt. Jeg synes også du skal fortælle hende, at du faktisk bliver ked af kommentarerne og din lillebrors drillerier og over at få at vide, at du er stor. Hvis du ikke ved hvordan du skal få det sagt, kan du jo vise det brev du skrev herind og mit svar?
Jeg håber det hjælper dig at vide, du vejer det du skal, og at når du kigger dig selv i spejlet siger 3 gode ting højt for dig selv (f.eks. ”den klær mig den nederdel”, eller ”mit hår sidder smukt i dag”, ”jeg har kønne øjne” eller "jeg er smuk ligesom jeg er"). Den øvelse har hjulpet flere til at få det bedre med sig selv, så jeg håber også den vil hjælpe dig. Desuden håber jeg du vil snakke med din mor eller en anden voksen om hvordan du har det. Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe herind igen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen