For tyk eller for tynd ?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år.

Du er rigtig god til at beskrive de tanker og følelser som rigtig mange piger i din alder går rundt med. Det er nemlig en tid hvor ens krop ændrer sig rigtig meget pga. puberteten. Dette sker dog ikke samtidig for alle og måske er det derfor at mange kommer til at føle at de ser anderledes ud end deres veninder. Måske det også er sådan i din klasse?

Nogle piger starter allerede med at få bryster og begynde at vokse meget i højden når de er 8-9 år og andre gør det først når de er 12-13 år. Det er først når rigtig er gået i puberteten at man begynder at vokse meget. Det lyder som om dine høje veninder måske er gået i puberteten før dig? – men det også kan være, at de i deres familier generelt er højere end man er i din familie, og derfor er højere end dig?

Der er mange piger der begynder at fokusere meget på deres vægt, når deres krop begynder at ændre sig og de får kvindelige former. Mange har det nemlig svært med ikke at kunne styre hvordan de ser ud. Ofte er de utilfredse og bebrejder sig selv over hvordan de ser ud. Mon det også er sådan nogle tanker, der fylder hos dig? Nogle får faktisk en spiseforstyrrelse fordi de prøver at styre deres vægt og det er jo ikke så godt, når man skal have energi til at vokse og udvikle sig, både i krop og hjerne.

Jeg kan godt forstå at BMI-testen gør dig forvirret. De BMI-test man kan finde på nettet gælder oftest for voksne (altså når man er over 18 år). Et BMI på 17,7 når man er 13 år og pige er helt normalt (hverken for højt eller for lavt). Det betyder altså at du vejer lige præcis det du skal. Jeg håber det giver mening det jeg skriver?

Alle de tanker du har, er meget at gå rundt med alene. Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at snakke med f.eks. din mor om hvordan du har det. Hun vil også kunne fortælle, hvornår hun gik i puberteten og hvordan hun så ud da hun var i din alder. Man ligner nemlig sine forældre ret meget på det punkt. Jeg synes også du skal fortælle hende, at du faktisk bliver ked af kommentarerne og din lillebrors drillerier og over at få at vide, at du er stor. Hvis du ikke ved hvordan du skal få det sagt, kan du jo vise det brev du skrev herind og mit svar?

Jeg håber det hjælper dig at vide, du vejer det du skal, og at når du kigger dig selv i spejlet siger 3 gode ting højt for dig selv (f.eks. ”den klær mig den nederdel”, eller ”mit hår sidder smukt i dag”, ”jeg har kønne øjne” eller "jeg er smuk ligesom jeg er"). Den øvelse har hjulpet flere til at få det bedre med sig selv, så jeg håber også den vil hjælpe dig. Desuden håber jeg du vil snakke med din mor eller en anden voksen om hvordan du har det. Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe herind igen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.