Brev
For lille penis?
Hej,
Jeg er en dreng på 14 år. Jeg er begyndt at være meget sammen med piger, men jeg bekymrer mig om hvis det nu kommer til sex, hvad vil de så tænke.
Min penis måler 9cm i slap tilstand og 14cm i stiv.
Jeg er vokset virkelig meget her for tiden alle andre steder end ved penis som ikke er så fedt.
så mit spørgsmål er: Er min penis for lille og kan man egentligt mærke om den vokser?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg er glad for, at du har valgt at skrive til børnetelefonen. Jeg tænker nemlig, at der er mange andre drenge, der har de samme bekymringer som du beskriver i dit brev.
Du skal ikke være bange for, at der er noget galt med dig. Som du selv skriver, vokser du stadigvæk og det gør mænd indtil de er 22 år - så det kan sagtens nå at ændre sig.
Husk, at ligesom mennesker ser forskellige ud og har forskellige personligheder, ligeså forskellige er menneskers kroppe også. Almindeligvis er en penis mellem 10-20 cm i stiv tilstand. Derfor kan jeg berolige dig med at din penis ligger på en gennemsnitlig størrelse. Du spørger ind til om man kan mærke når ens penis vokser. Umiddelbart er svaret nej, men igen, vi er forskellige. Den er jo allerede vokset en del, har du mon mærket noget?
Sexlinien.dk er en rigtig god hjemmeside, hvor der blandt andet står en masse om mænds kroppe og udvikling. Du kan læse det her: http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/pikstoerrelse.aspx
Når det handler om piger og deres kroppe er de ligeså forskellige som mænd. Derfor tænker jeg, at der helt sikkert er en pige derude, som passer lige til dig. For mange piger handler det også om hvordan du bruger din penis, og om du er god til at lytte til hendes signaler.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.