Føler mig ulækker når jeg barbere mig!…

Hej Brønetelefonen

Jeg barberer mig nogle gange, også klør det og jeg får sådan nogle røde kropper? Jeg bruger ikke barberer skum, men nogle gange balsam istedet. Er der dumt eller mærkeligt?

Jeg har ikke selv en barbere skarber, fordi jeg ikke ved hvordan min mor vil reagere på at jeg spurgte hende om hun vil købe nogle til mig, så derfor bruger jeg enten min mors barbere skarber eller min søsters – jeg ved godt at det er MEGET ulækkert, men føler ikke rigtig at jeg har noget andet valg da jeg gerne vil barbere mig. Jeg bruger den samme skarber over hele kroppen…

1) giver det bivirkninger af at jeg bruger de andres barbere skaber?

2) skal jeg bruge barbere skum eller balsam?

3) hvorfor klør det?

4) hvad er du røde knopper for noget?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Mange tak for dit brev. Det kan nogle gange være svært at skulle tale med andre om de tanker og spørgsmål, der kan opstå, når ens krop udvikler sig. Det er godt, at du skriver herind om det, og det er noget, som kan fylde en del for mange. Det her svar er delt op i to dele for at gøre det mere overskueligt at læse.

Brug din egen skraber!

Der kan være forskellige grunde til, at din hud bliver irriteret, at du får røde knopper og at det klør. Hår under armene hjælper huden med at komme af med varme og fugt. Hårene er derfor med til at holde huden sund. Det vil også sige, at huden kan blive irriteret af, at man fjerner hårene. Det kan derfor være en af grundene til, at det klør og at du får røde knopper.

En anden grund til, at din hud bliver irriteret kan skyldes, at du ikke har din egen skraber. Der kan nemlig sidde mange bakterier på skraberen og derfor skal man ikke dele skraber med andre. Det er også vigtigt, at man ikke for eksempel bruger en skraber, der er begyndt at få rustpletter eller er blevet sløv. Det kan nemlig også være med til at danne røde knopper og kløe.

Derudover kan det være en hjælp, at huden er ren, når du skal barbere dig, ellers kan der komme betændelse i hårsækkene. For nogen kan det også være en hjælp at barbere med håret og bruge fugtighedscreme bagefter. Selvom man gør de her ting, så kan man stadig godt opleve røde knopper alligevel.

Barbering og at skulle fortælle om det til andre

I forhold til at bruge balsam eller barberskum, så er det sådan, at det er godt, at huden er fugtig, når du barberer dig, så skraberen glider henover huden. Det er derfor godt enten at bruge barberskum eller en anden form for sæbe. Nogle former for barberskum virker desinficerende. Man kan altså godt bruge balsam, men nogle af de forskellige slags barberskum kan have en anden effekt også.

Du skriver, at du ikke ved, hvordan din mor vil reagere på, at du gerne vil have en skraber og derfor ikke har fortalt hende om det endnu. Jeg tænker, at det kan være godt at få talt med din mor eller en anden, du er tryg ved om det. Din mor vil formentlig kunne tale med dig om, hvordan man bruger en skraber optimalt. Hvad tænker du om det? En anden mulighed er at tale med din søster om det. Det kan være, at hun har nogle gode råd til, hvordan du kan tale med din mor - hun har vel også talt med din mor om det på et tidspunkt, så måske kan hun gøre det lettere for dig at tale med din mor om.

Selvom der er en del, som fjerner hår i dag, så har håret en funktion og hjælper med at holde huden sund. Nogle begynder at barbere sig, fordi mange andre på deres alder gør det og så føler de også selv, at de skal gøre det. For nogen kan det være meningsfuldt at overveje, hvorfor de vil fjerne hår og hvor de vil fjerne hår, og hvor det ikke er nødvendigt at gøre.

Hvis du har brug for at tale videre om det eller tale om noget andet, så er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og der vil du også være anonym.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.