Brev
Føler mig grim og tyk
Kære bb.
Jeg er en pige på 11 år.
Jeg er i puberteten. Mine bryster vokser, jeg har lige fået menstruation for ca. 2 måneder siden.
Men problemet er at jeg føler mig meget tyk:(
Og jeg er meget ked af det over det.
Men Hjemme hos os har vi ikke nogen vægt.
Så jeg ved ikke hvad jeg vejer, og heller ikke hvor høj jeg er.
Men jeg synes at jeg er begyndt at spise ret meget her på det seneste og hvis jeg kigger mig i spejlet så føler jeg mig så tyk:(
Jeg vil ikke sige det til mine forældre, for sidste gang jeg sagde at jeg syntes jeg var tyk, grinte de og sagde at jeg havde en fin vægt.
Hvad skal jeg gøre jeg er så nedtrykt over det?:(
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Jeg kan læse i dit brev, at du har rigtig mange tanker om din krop og udvikling. Det kan jeg virkelig godt forstå, at du har. Der sker så meget med din krop i øjeblikket, at det kan være svært overhovedet at følge med. Du er ved at blive en rigtig kvinde, hvilket er en rigtig fin og smuk ting, men det kan godt føles meget overvældende og ret hårdt også.
Du fortæller mig, at du ikke vil snakke med dine forældre om det, og det er også okay, men jeg tror, at det kunne være godt for dig at snakke med nogen om det. Kunne der mon være en anden voksen, som du er glad for, og som du stoler på, som du kunne snakke lidt med? Det kunne måske være din klasselærer eller en i din familie?
Jeg bliver også lidt nysgerrig på, om du har snakket lidt med dine veninder? Alle piger skal jo igennem den udvikling, som du lige nu er igennem, og måske sidder dine veninder med de samme følelser og tanker som dig. Måske kunne det være rigtig godt at snakke lidt med en eller flere af dem, så du ikke føler dig så alene med tanken?
Det lyder lidt på mig, som om du rigtig gerne vil kende din højde og vægt. Ofte er der en sundhedsplejerske på skolen, og hende vil du kunne tale om din højde og vægt med. Kunne det måske være en mulighed at kontakte hende?
Du skriver, at du er begyndt at spise mere, og det tror jeg ikke, du skal være så urolig for. Det er helt naturligt, at din krop i øjeblikket har brug for mere mad, fordi den er igennem denne udvikling.
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe dig på vej, og ellers er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på telefonnummer 116 111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen