Brev
føler ,mig grim
hej
jeg er en pige på 13 som hader sin krop og udseende
jeg har den hudsygdom som hedder vitiligo og jeg har haft anoreksi i mange år nu derfor synes jeg det er herre pinligt at tage på stranden jeg tør ikke kigge i spejlet
jeg bruger mega meget make up for at dække mine bumser og pletter i hovedet jeg har også meget små bryster og en lille røv vil en dreng overhovedet gide at lave noget med mig fordi jeg føler at jeg er lige til at brække sig over jeg har også meget sorte og grove hår over det hele på min krop.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Tak for dit brev. Du beskriver så fint, hvordan du har det i livet lige nu, og jeg vil svare dig, så godt jeg kan.
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du har nogle tanker, der må svære at gå med. Det lyder som om, at du har nogle hårde tanker om dig selv. Det er ikke noget, man måske lige kan ændre på et split sekund. Der kan være mange årsager til det. Men det er noget, du kan have brug for hjælp til. For hvis man har sådan nogle tanker om sig selv og sit udseende, som du beskriver, så kan det godt være svært at have det godt samtidig.
Du skriver, at du har haft anoreksi i mange år. Anoreksien er jo netop en sygdom, der gør, at man får et skidt billede af sig selv, som meget sjældent passer med, hvordan man i virkeligheden ser ud. Det kan blive til en slags stemmer, der fortæller en grimme ting om en selv. Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvilken hjælp du får i den sammenhæng? Hvis du ikke får nogen hjælp til din anoreksi, er det vigtigt, at du får det. Hjælpen skal du have fra en voksen, der arbejder professionelt med dette. Det kan være din læge, (skole)psykolog eller en psykiater.
Som forældre kan det være svært at vide, hvad man skal gøre for at hjælpe sit barn bedst muligt. Her kan det være en god mulighed, at du og dine forældre ser på denne side https://www.lmsos.dk. Det er rådgivning og hjælp til bl.a. spiseforstyrrelse. Hvis du allerede får hjælp, vil det være en god idé at fortælle din behandler og måske dine forældre, om de tanker du har omkring dig selv og dit udseende.
Du fortæller om den hudsygdom, du har – vitiligo. Den kender jeg godt. Jeg har set nogle forskellige topmodeller, der også har sygdommen. Har du også set dem? Måske er det rart for dig at se nogen, der lever med sygdommen, og som bruger den som et særligt, unikt karaktertræk? Selvom disse kvinder har kunne gøre topmodel karriere med vitiligo, så forstår jeg godt, at det kan være svært at se anderledes ud end andre. Samtidig er du i en alder, hvor du ændrer dig både fysisk og psykisk, og naturligt bliver mere opmærksom på dit udseende. Måske kan du have glæde af at læse, hvordan andre unge tænker om deres udseende her. Mon du kan tale med andre børn, unge eller voksne, der har vitiligo, og høre hvordan de har haft det med det?
Du har også mulighed for at ringe ellers skrive til os på tlf.: 116 111. Her sidder en voksen, som hver dag hjælper mange børn og unge, der som du har det svært. Samtalen er anonym.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at kontakte os igen. Vi vil altid gerne hjælpe dig.
De bedste hilsner, BørneTelefonen