Brev
Føler ikke at jeg får nok ilt – Høj puls
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet. Rådgiveren har læst hele brevet.
Hej
jeg er en dreng på 13 år, som er i udlandet lige nu på ferie.
Jeg har ikke svært ved at trække vejret. Men jeg føler ikke at jeg får nok ilt. Altså det vil sige, at når jeg ttøkkee vejret normalt i 20 sekunder. Oplever jeg ligesom at jeg er nød til at trække vejret helt dybt ind. Ellers vil jeg blivd kvalt.
Det er ikke særlig fedt.
Noget andet er at når jeg trækker vejrer stiger min puls, altså mit hjerte slår hårdere. Men hvis jeg holder vejret slår det normalt.
Jeg er meget bekymret, og føler at jeg har haft det før.
Hilsen A
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13 år
Hvor er det godt, at du er så opmærksom på din krop og dens signaler.
Man kan godt have perioder, hvor ens vejrtrækning er anderledes end normalt.
Eks. hvis man er i et andet klima, hvis man er nervøs, hvis man er spændt osv.
Det du beskriver lyder ikke rart, og når du er bekymret, skal du sige det til dine forældre.
Fortæl dem som du skriver i brevet, det er godt beskrevet. Måske kan I gå til en læge på dit feriested eller I kan bestille en tid til tjek hos din egen læge til når I kommer hjem.
Så snart du er blevet tilset af en lægen, og lægen kan fortælle lidt mere, så kan du også bedre slappe af.
Fortsat god sommer,
hilsen Børnetelefonen