Brev
Fnat på penis
Hej BørneTelefonen
Jeg fik/har fnat og det har spredt sig til min pik, der er lidt af mit hud på forhuden som falder ligeså stille af og der kommer en hel masse knupper som klør. Burde jeg tage til lægen? Men jeg har creme til fnat, skal jeg bare bruge det?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Mange tak for dit brev. Det lyder ikke så rart med kløen på penis. Jeg synes, du skal tage til lægen.
Også selvom du har noget creme til fnat. Hvis det er fnat, er det den samme creme du skal bruge. Man skal nemlig smøre sig ind i creme fra kæben og ned, selvom fnatten kun sidder et bestemt sted.
Din familie skal også behandles for fnat, hvis du har det, og alt jeres sengetøj skal vaskes, da fnat kan leve i fx sengetøjet i op til fire døgn. Man kan også godt opleve kløe i flere uger efter endt behandling, selvom man ikke har fnat længere. Det kan din læge fortælle mere om. Du kan også selv læse om fnat her.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 eller chatte med en af vores dygtige rådgivere, du har flere spørgsmål om fnat.
Kærlig hilsen BørneTelefonen