Brev
Flad som en pandekage
Hej, BørneTelefonen.
Der er noget jeg går og tænker meget på fortiden, eller det har jeg faktisk gjordt i over et år nu som jeg håber i vil hjælpe mig med:
Jeg er 13 og et halvt år gammel og er som jeg kalder det “flad som en pandekage”
jeg har overhovedet ikke fået bryster,
hvis jeg står med siden til (uden tøj på) går de måske 1 cm ud men tror kun det pågrund af mine brystvorter:(
og jeg ved som alle siger “det er helt normalt og de kommer når de kommer det skal du ikke tænke på” men det gør jeg altså!
Jeg har gået med bh nu i ja et år men det kun fordi jeg vil have det skal ligne jeg har bryster..
Ikke endgang min bedste veninde ved hvordan jeg rigtig ser ud..
Håber i kan hjælpe mig med måske at få et svar på om det er normalt ikke at ha’ fået bryster endnu og håber ikke i bare siger det samme som alle gør
Og bare lige som fakta: jeg er 1,67 høj og normal tynd, vejer 44 kg
På forhånd tak
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, du går og undrer dig over, at du ikke begyndt at få bryster endnu. Normalt går man ind i puberteten mellem 9 og 14 års alderen for piger, ca. 2 år senere for drenge. Du skriver at du er 13,5 år gammel, og det betyder at du er senere end gennemsnittet - men stadig normal!
Har du talt med din mor om dette? Hvor gammel var hun da hun fik bryster? Det er nemlig tit arveligt. Det kan være I kan se billeder af hende, da hun var 13-14 år. Hvis det ikke er noget din mor genkender, synes jeg, at dig og din mor skal bestille en tid hos din læge. Så kan I få et snak om dette og se om det skal nogen form for udredning til. Så kan man nærmere afklare, om du er i puberteten.
Samtidig skriver du også, at du har et bryst der måler omkring en cm., når du står med siden til. Jeg tror ikke, at det kun er brystvorte. Det kunne jo godt være, at det brystet der er ved at udvikle sig. Ofte kan man mærke ømhed, ligesom det er en slags knude - det er brystets kirtler, der kan føles sådan.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen