Brev
Et eller andet hvidt “dernede”
Hej bb 🙂
Altså jeg har haft det her hvide noget nede i min tissekone i nok 2 år (jeg er seriøs) og har først lige sagt det til min mor igår.
Hun ved ikke hvad det er.
Derfor spørger jeg jer, om i ved hvad der er for noget?
Altså det er sådan hvidt/gul agtigt og lugter ret dårligt. Det gør ikke ondt eller noget, det er bare lidt klamt at have…
Og jeg vil gerne af med det…
Så vær sød at svare på om hvad det er, og hvordan jeg kan få det væk 🙂
(Og om det er alvorligt, og hvis jeg skal se en læge)
Hilsen C.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind, når du ikke ved, hvad det hvide fra din tissekone er. Jeg synes samtidig det er sejt, at du har snakket med din mor om det. – Jeg ved nemlig, at der er flere der ikke tør at snakke med deres forældre om den slags ting.
Ud fra det som du fortæller, synes jeg, det lyder som om, at det hvide fra din tissekone, er det der hedder udflåd. Udflåd er noget som alle kvinder har og det er derfor helt normalt, og det er ikke farligt. Det er noget man som regel får, et par år før man kommer i puberteten. Da du har haft det i cirka 2 år, er jeg derfor ret sikker på, at det er dét, som er det hvide fra din tissekone. Nogle piger/kvinder har meget udflåd, mens andre ikke har så meget. Derfor kan det være meget generende for nogle, mens andre ikke bemærker det ligeså meget. Man kan ikke komme af med det. Men hvis det generer en meget, kan det være en mulighed, at prøve at gå med trusseindlæg, som netop er lavet til blandt andet udflåd. Måske du skulle prøve at se, og det ville være noget for dig, at gå med trusseindlæg. Måske har I nogle trusseindlæg liggende derhjemme i forvejen.
Hvis I ikke har nogle liggende derhjemme, kan du eventuelt fortælle din mor, at du godt kunne tænke dig, at I købte nogle. Hvis du har lyst til at snakke mere med din mor om det, kan du jo fortælle, at du har skrevet herind, og vi har snakket om, at det hvide fra din tissekone nok er udflåd. Måske har din mor slet ikke tænkt over, at det kunne være det. Måske er det meget rart for dig, at få snakket mere med din mor om det, så I er sikre på, at det er det.
Jeg kan nemlig ikke sige med 100 procents sikkerhed, at det du snakker om, er udflåd, men ud fra det du beskriver, vil jeg næsten tro det. Dog skal man lige være opmærksom, hvis udflåd begynder at lugte, da det godt kan skyldes en bakterie, svamp eller andet - og derfor kan det måske være meget godt for dig at få det undersøgt af en læge.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere. Dette er gratis og anonymt.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen.