Brev
Er pletblødning farligt?
Hej Børnetelefon.
Jeg er virkelig nervøs for at have pletblødning, og ved ikke om det ef farligt eller ej, fordi jeg har læst på nettet at nogle gange kan årsagen til pletblødning være graviditet, infektioner/betændelse, normal menstruation, osv.
Jeg fik min første menstruation i 2014, og den er nu blevet regelmæssig, men sidst jeg havde det var den 21. Januar, og det er godt ved at være marts nu. Pludselig ser jeg lidt blod i mine underbukser, og tænker bare at der vil komme meget senere, for jeg plejer at bløde meget mere, men en dag efter (i dag) har jeg kun fået et par dråber mere.
Jeg tænker at det kunne være pletblødning, men hvis det er, så er det min første gang med pletblødning. Jeg ved ikke om det er alvorligt, og at jeg burde gå til lægen eller om det er normalt. Jeg har ikke haft samleje endnu, så jeg har stadig min mødom.
Tak på forhånd:)
Hilsen M
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Det er virkelig godt at være så opmærksom på sin krop, som du er - og reagere når der er noget, der ændrer sig. På den måde risikerer man ikke at overse noget. Heldigvis er det i langt de fleste tilfælde normalt, det man oplever.
Du beskriver rigtig fint, at du har haft menstruation siden 2014, at den i en periode har været regelmæssig, men nu er lidt uregelmæssig, hvor du her sidste gang kun har oplevet en pletblødning. Når man ikke har været i seng med nogen, så er pletblødninger ganske ufarlige. Det er faktisk helt normalt, at man kan have uregelmæssigheder (hermed mener jeg også pletbødninger) i sin cyklus i det første 2-4 år efter første menstruation. Det skyldes, at kroppen nemt påvirkes af hormonelle ændringer. F.eks. kan man i perioder, hvor man har meget at se til, eller hvis der sker andre ændringer i ens liv (ex. at man er meget ked af det, at man er begyndt at dyrke en del motion mm), opleve at det påvirker ens normale cyklus. Det, du oplever, lyder altså ikke farligt.
Det, du vil skulle reagere på i fremtiden, er hvis du har andre gener fra dit underliv (ex. udflåd som ændrer sig i lugt og udseende, hvis du har smerter i underlivet, der er anderledes end menstruationssmerter, hvis du begynder at have meget kraftige menstruationer). Efter du har været i seng med en for første gang, skal du selvfølgelig være opmærksom på, at du kan blive gravid (der kan man også opleve en pletblødning) eller blive smittet med en kønssygdom. Kønssygdomme giver som oftest ikke pletblødning, men er hyppigere forbundet med smerter og ændret udflåd. Desuden hvis der kommer en pletblødning i forbindelse med samleje. Hvis du i fremtiden oplever disse ændringer, skal du bestille tid hos din læge, så du kan blive undersøgt.
Jeg håber, du fik svar på det, du håbede. Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du skulle have brug for det.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen