Er min pik for stor?

Hej

jeg er en dreng på 12 år.

Jeg har en meget stor og bred tissemand i forhold til de andre i min klasse.

Jeg går i femte klasse og da jeg har set de andres tissemænd i omklædningen og de så alle næsten ens ud, men min er bare meget stor. Er det normalt?

Jeg er meget stærkt bygget og jeg er meget hurtig, jeg vejer 68 (Er i gang med at tabe mig.)

Jeg tror nok den er noget med 12 – 15 cm da den er stiv og den ligner en normal tissemand da den er afslappet.

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 12 år

Jeg kan godt forstå, at du tænker over størrelsen på din pik. Det er helt almindeligt at kigge på andres kroppe og sammenligne med ens egen.

Du er ved at blive teenager og lige nu sker der en masse forandringer i din krop. Nogen drenge vokser hurtigt til deres voksenstørrelse. Måske er du en af dem, der vokser hurtigt?

I den alder du har nu er det derfor svært, at sammenligne sig med andre. Nogle er nemlig længere tid om at udvikle sig.

Hvis du som udgangspunkt har det godt, tænker jeg ikke, at du behøver være bekymret.

Du kan også læse mere om pikstørrelse hos Sexlinien.

Du spørger om din pik er for stor. Med det du skriver, tror jeg ikke du behøver at være bekymret. Hvis du har ondt eller smerter, så er det en god idé at gå til lægen.

Ellers vil mit råd være, at du venter og ser hvad der sker inden for det næste år. Det kan være, at de andre drenge i klassen også kommer i puberteten og begynder at udvikle sig.

Hvis du stadig bekymrer dig om din pik er for stor, så kan du jo også tale med lægen eller sundhedsplejersken om det.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis der er andre ting du har brug for at tale om, er du velkommen på BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.