Brev
Er min pik for stor?
Hej
jeg er en dreng på 12 år.
Jeg har en meget stor og bred tissemand i forhold til de andre i min klasse.
Jeg går i femte klasse og da jeg har set de andres tissemænd i omklædningen og de så alle næsten ens ud, men min er bare meget stor. Er det normalt?
Jeg er meget stærkt bygget og jeg er meget hurtig, jeg vejer 68 (Er i gang med at tabe mig.)
Jeg tror nok den er noget med 12 – 15 cm da den er stiv og den ligner en normal tissemand da den er afslappet.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 12 år
Jeg kan godt forstå, at du tænker over størrelsen på din pik. Det er helt almindeligt at kigge på andres kroppe og sammenligne med ens egen.
Du er ved at blive teenager og lige nu sker der en masse forandringer i din krop. Nogen drenge vokser hurtigt til deres voksenstørrelse. Måske er du en af dem, der vokser hurtigt?
I den alder du har nu er det derfor svært, at sammenligne sig med andre. Nogle er nemlig længere tid om at udvikle sig.
Hvis du som udgangspunkt har det godt, tænker jeg ikke, at du behøver være bekymret.
Du kan også læse mere om pikstørrelse hos Sexlinien.
Du spørger om din pik er for stor. Med det du skriver, tror jeg ikke du behøver at være bekymret. Hvis du har ondt eller smerter, så er det en god idé at gå til lægen.
Ellers vil mit råd være, at du venter og ser hvad der sker inden for det næste år. Det kan være, at de andre drenge i klassen også kommer i puberteten og begynder at udvikle sig.
Hvis du stadig bekymrer dig om din pik er for stor, så kan du jo også tale med lægen eller sundhedsplejersken om det.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis der er andre ting du har brug for at tale om, er du velkommen på BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen