Brev
Er min penisstreng forkort
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hejsa
jeg er en dreng på 13 som er i tvivl om at min penisstreng er forkort.
Ville høre hvor langt forhuden skal kunne trækkes tilbahe?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver og spørger. Jeg kan godt forstå, at du er kommet i tvivl om, hvordan det hænger sammen med penisstreng og forhud.
Penisstrengen forbinder forhuden med selve penishovedet, og længden af penisstreng kan variere meget fra dreng til dreng og mand til mand. Nogle har en kort streng, mens andre har en længere. Måske har du hørt, at mange drenge i din alder kan opleve, at penisstrengen er lidt for kort. Det er helt almindeligt, selvom det kan være generende. Forhuden sidder nemlig fast indtil puberteten. Nogle vil så opleve, at forhuden bliver ved med at være for stram og ikke kunne føres ned under penishovedet. Hvis det er tilfældet, kan det skyldes forhudsforsnævring. Forhudsforsnævring er, når forhuden er for stram, så den ikke kan trækkes frem og tilbage.
Hvis du synes, at det er et problem for dig, eller fortsat er i tvivl, om din penisstreng er for kort, kan du snakke med din læge om det. I mange tilfælde kan problemet løses med en creme, som kan hjælpe forhuden med at udvide sig. Måske kan det virke lidt akavet at skulle snakke med lægen om det. Det kan være godt at huske på, at der er mange unge på din alder, som oplever det samme, og lægen er vant til at undersøge den slags.
Jeg håber, at du kan bruge svaret. Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen