Er Jeg unormal?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år

Tak for dit brev. Det er flot, at du har haft mod til at spørge om din krop.

Jeg kan godt læse, at du lige nu er usikker på din krops udvikling. En ting er sikkert, du er ikke en spor unormal pige, selvom jeg godt kan forstå, du føler dig sådan.

Det er helt normalt i puberteten, at der sker en masse med din krop og dine veninders kroppe i den alder.

Nogle kroppe begynder først at forandre sig lidt senere. Det kan man ikke selv styre. Ligesom man heller ikke kan styre, om man har en flad, høj eller buet tissekone.
Du spørger, om din tissekone vil se sådan ud forever.. det kan jeg ikke sige, men jeg tænker, der kommer til at ske meget med din krop de næste år, og din tissekone ændrer den sig nok også, ligesom alt andet gør.

Jeg tænker også, at det er alt for hårdt for dig at være ked af dit udseende, så selvom jeg godt ved, at det er svært, kan det måske være en hjælp for dig at øve dig i at lære dig selv at kende med de forandringer, der sker.

De bekymringer, som du har, deler du med mange andre piger på din alder, som ikke kan lide det, de ser af forandring med deres kroppe. Det kan være at nogle er kede af deres bryster, mens andre er kede af deres for store hofter osv. Alt sammen noget, som naturen bestemmer, og noget vi ikke kan styre - og det gælder alle. Måske ville det hjælpe piger, at tale med hinanden om hvordan i har det med jeres udviklinger og den måde det sker.

Der er ting, vi ikke kan gøre noget ved, men der er også ting, vi kan gøre noget ved for at passe på vores kroppe. Det er sikkert alt sammen noget, du ved, men at spise sundt, få motion dagligt og få meget søvn. Hvis man tænker lidt over det, så gør man meget for sin krop, alt det man ikke kan gøre noget ved, skal man øve sig i at leve med, selvom det er svært.

Jeg ved ikke, om I har haft noget undervisning om pubertet og udvikling i din klasse? Det vil i hvert fald hjælpe jer med at forstå, at puberteten er en tid med store forandringer som vi alle skal igennem. Det er rejsen fra barn til ung, og senere endnu til voksen. Måske kan du foreslå din lærer, at I får undervisning eller måske kan sundhedsplejersken komme og fortælle jer alle i klassen om krop og udvikling. Mon du har mod på det, eller er I flere piger som kan spørge?

Jeg talte med en pige på BørneTelefonen, hun havde det lidt ligesom dig. Pigen fortalte mig, at hun havde skubbet et brev ind under døren til sundhedsplejersken, og skrevet i brevet om sundhedsplejersken vil komme ned i klassen og fortælle, om krop og udvikling. Det betød, at sundhedsplejersken et stykke tid efter kom i klassen. Det hjalp på mange af de tanker, man går rundt med, om man er normal? Sundhedsplejersken fortalte ikke til nogen, at det var pigen der havde skrevet brevet. Måske kan du bruge den idé?

Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig Hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.