Brev
Er jeg undervægtig
Hej BB jeg er en pige på 13 år, jeg ved ikke om jeg er undervægtig, jeg er ca 160 og vejer 39 kg, men her idag vejede jeg mig og jeg havde tabt næsten et kilo er det normalt at tabe ca et kilo, i min alder eller er det farligt, jeg er bange for det er unaturligt, jeg har fået afvide hele mit liv at jeg har været tynd, men jeg ved ikke om jeg er for tynd!😢
Hilsen den forvirret pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Tak, for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet til os. Nogle oplever ligesom dig, at andre fortæller dem, at de er ‘for tynde’.
Det føles svært, når andre konstant fortæller en, at man ser ‘forkert’ ud. De allerfleste føler det ubehageligt, når andre kommenterer på deres krop. Det føles ligeså slemt at blive kaldt ‘for tynd’ – som at blive kaldt for det modsatte.
På BørneTelefonen taler vi med mange, der er i tvivl om deres krop vejer ’det rigtige’. Man kan ikke alene ud fra vægt og højde sige, om din vægt er passende. Det afhænger af kropsbygning og hvor du er i din kropslige udvikling. Det kan tal ikke fortælle dig.
Vi ser alle sammen forskellige ud, og derfor kan det være svært at svare på, om man er undervægtig eller ej. Det lyder som om, at du ikke vejer så meget.  Men det er ikke det samme som at du faktisk er undervægtig.
Jeg tænker på, om du mon kan tale med dine forældre om det? Det er vigtigt at fortælle det til de voksne omkring dig, hvis du har det svært med din vægt. Det virker ihvertfald som om, at det er noget du tænker meget på.
Nogle synes, det er rart at tale med en fagperson om det. Det kan være fordi, det er svært at tale om derhjemme, eller fordi det bare er rart at tale med en person, der ikke kender dig. Du kan fx tage en snak med sundhedsplejersken på din skole. Hun/han ved rigtig meget om vægt og kroppens udvikling.
Det er også altid muligt at kontakte din læge, hvis noget bekymrer dig. Hun/han vil kunne fortælle dig, om alt er, som det skal være. Måske kan du følges med din mor eller far derop?
Kroppen ændrer sig meget i puberteten. Hvis du eksempelvis lige er vokset et par centimeter, kan du nemt komme til at se mere slank ud. Men det er vigtig at få hjælp af nogle voksne, hvis du føler noget er anderledes eller du ikke forstår, hvorfor du taber dig.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der sidder voksne klar til at lytte og tale med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen