Brev
ER jeg tyk?
Hej børnetelefonen.
Jeg er mega ked af det. Hele min familie går rundt og siger at jeg skal til at passe på at jeg ikke bliver for tyk. Det gør mig rigtig ked af det. For jeg har altid haft det svært med min krop. Jeg er en rigtig høj pige, med lidt ekstra fedt på sidebenene. Jeg har aldrig fået avide at jeg var enten for tyk eller over normal vægt af en læge. Hvad skal jeg gøre?
-Mig der er for tyk
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Det er godt, du skriver til os, så du ikke skal gå alene med dine tanker og følelser.
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig hårdt, at din familie siger til dig, at du skal passe på med ikke at blive for tyk. Jeg tænker lidt, at det er deres måde at give dig kærlighed på. De bekymrer sig måske for din sundhed og trivsel og vil hjælpe dig.
Men det er ikke en god måde at hjælpe på. Man bliver nemlig rigtig usikker på sin krop, når ens familie kommenterer på den.
Mon din familie ved, at de gør dig ked af det? Jeg tænker på, om du mon vil kunne snakke med dem om det?
Måske du kan vise dem dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig? Så kan de læse, at du faktisk bliver ked af, at de snakker så meget om din krop og vægt. På den måde kan brevet åbne op for en samtale om, hvordan du har det med det.
Du skriver: ‘Jeg har aldrig fået avide at jeg var enten for tyk eller over normal vægt af en læge.’ Jeg godt kan forstå, at du lægger vægt på dette. Lægen ved, at mennesker er bygget med forskellig højde, kropsform og vægt.
Man skal have et godt forhold til sin krop – og det får man ikke, hvis andre taler dårligt om den. Ingen har brug for negative kommentarer – selvom de sikkert er sagt i en god mening.
For alle mennesker gælder det: Når man spiser sundt og motionerer – allerhelst sammen med andre – så vil et vægttab komme stille og roligt hen ad vejen. Stikpiller og velmente advarsler gør intet godt.
Jeg håber, du finder modet til at få sagt fra over for din families kommentarer. Så du fremover kan få et forhold til din krop, der bygger på din egen (og måske lægens) fornemmelse af, hvilken vægt, der er god og passende for dig.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en af vores dygtige rådgivere, hvis du har brug for flere råd til, hvordan du starter samtalen med din familie.
Kærlig hilsen BørneTelefonen