Er jeg trans

Hej.

Jeg er en pige på 14 år og er i tvivl om jeg er trans.
Jeg følger at jeg heler vil være en dreng.

Jeg er den eneste pige på skolefodboldholdet og går selv i drenge tøj. Jeg hænger kun ud med drenge i skole og med min bedste veninde som er en pige. Der bliver også flere gang sagt at jeg er kærester med de drenge jeg hænger ud med (det er jeg ikke) og det gør mig mere usikker på om jeg faktisk er til piger og trans, får jeg har aldrig følt noget for nogen af de drenge jeg hænger ud med, eller piger jeg nu hat været venner med.

Jeg tænker ikke rigtigt at det har noget at gør med om jer er til piger får jeg har aldrig kun lig nogen på kæreste måden. Og jeg vil heler ikke ha en kæreste lige nu. Jeg ved heler ikke om jeg er til piger.

Jeg ved ikke om jeg kan sige det til mine forældre eller mine venner. Jeg ved dog at jeg kan sige det til min bedste veninde for hun er bi og vil kun forstå det.
Jeg får det dårligt over at tænke på om jeg måske er trans, for jeg har en følelse af at det er forkert at være trans da mange jeg kender siger at det er mærkeligt og klamt. Jeg er tæt på at giv op og bare slutte her.

Får være eneste dag bliver jeg mere og mere usikker på min krop og om jeg er trans.
Håber virkelig i kan hjælpe mig.

KH

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tak for dit brev til brevkassen.

Når jeg læser dit brev, kan jeg se, du beskriver nogle situationer, hvor du får en følelse af tvivl. Du spørger ‘Er jeg trans?’

Vi taler med mange unge her på børnetelefonen, der oplever de samme tanker og følelser, som du skriver ind til os om. Jeg vil gerne prøve at give dig nogle gode råd og måske nogle ting at tænke over.

Jeg fornemmer, du oplever tvivl om din køns-identitet: Du identificerer dig egentlig ikke med at være pige, selvom du blev født som pige. Man kunne måske også sige: Du er ikke pige på den måde, som dine veninder ‘er pige’ på. Det er ud fra disse tanker, jeg har læst og besvaret dit brev.

Det er da klart, at du er bange for at være trans (eller måske bare anderledes end dine veninder) – hvis de synes, at det er klamt. Men hvorfor mon, at de synes, at trans-personer er ulækre? Gad vide om de overhovedet kender nogle trans-personer?

Der gør dig ikke til trans-person, at du oplever en forskel på den måde du og dine veninder er ‘pige på’. Hvis du tilfældigvis havde andre ven(inder) i dit liv, der havde en anden stil, ville du måske tænke helt anderledes.

De fleste mennesker er et sted på en skala. Der er 1000 måder at være et ungt menneske på. Hvor står det skrevet, at det køn du blev tildelt ved fødslen også betyder – at du skal gå i en særlig slags tøj og opføre dig på en bestemt måde? Ingen steder.

Når man er et lille barn, tænker man ikke særlig meget over, hvis man leger med nogen af et andet køn. Så er det fx bare drengene, der er hyggelige at være sammen med, fordi man deler en fælles interesse. De får en til at grine og føle sig godt tilpas.

Når man bliver ældre og rammer teenage-alderen, oplever rigtig mange unge at blive mere bevidst om, at man kan være kærester med hinanden, og at normen for mange er, at piger kan lide drenge, og drenge kan lide piger.

Det kan hurtigt fylde en med tvivl om, hvor man selv står i alt det her. Og jeg kan godt forstå, det på ingen måder hjælper dig, når dine klassekammerater begynder at sige, du er kærester med drenge, du slet ikke tænker sådan omkring. Jeg håber, du får sagt fra overfor dem – ellers vil jeg foreslå dig, du beder en voksen du kender godt om hjælp til dette.

Det er almindeligt, at man i din alder begynder at tænke over identitet og krop i forhold til andre køn. Jeg kan godt forstå, at du har mange spørgsmål. Dem kan du finde rigtig mange svar på ved at gå ind på sexliniens hjemmeside, der findes https://sexogsamfund.dk/content/hvad-betyder-det-vaere-transkoennet

Det er rigtig vigtigt, du tager dig tid til at finde ud af, hvordan du har det med dig selv. Måske har du slet ikke lyst til at tage stilling til det lige nu – og det er helt ok. Det er dig, din krop og dit liv. Du bestemmer.

Jeg tænker også, jeg vil foreslå dig at tage en snak med din veninde eller en anden person, du føler, du kan betro dig til. De her tanker fylder nok i dig til, du rækker ud til børnetelefonen for hjælp. Det fortæller mig, du måske kan have brug for at have et sted, du kan snakke om de her svære ting, når du ikke snakker med os. Jeg håber for dig, du kan finde sådan en person, der vil lytte til dig og dine tanker.

Brevkassen har modtaget en række andre breve, der ligner dit. Det sender jeg dig et link til HER.

Jeg håber, du kan bruge svaret og de forskellige råd til noget positivt. Du er god nok som du er – uanset hvilket køn, du identificerer dig med.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.