Er jeg overhovedet i puberteten??

Hej.

Jeg er en dreng på 14 som har det lidt svært med det pubertet der, jeg føler ikke helt at jeg er 100% i puberteten..

Min penis er ikke ret stor (2 cm slap og 5 cm stiv) og føler heller ikke den er blevet større her på det sidste. Jeg er begyndt at få en stivert nogen gange uden at have tænkt eller set noget seksuelt overhovedet.

Det ligner mine testikler er større end før, men er ikke helt sikker. Har set man kan måle sine testikler så man kan få svar på om de har groet, men ved så ikke lige hvordan man skulle måle dem?

Jeg går i 8. Klasse, alle drenge i min klasse er 20 cm højere end mig, og ja de har fået hår og alt det der. Jeg har selv vokset 7 cm på et år, men ved ikke om man gør det aligevel,

jeg har nogle sorte hår ved min penis der er 0,5 cm lange, og meget tynde. Da jeg så dem første gang, tænkte jeg at jeg var i puberteten, men det er altså 9 måneder siden, og syntes ikke der er sket det vilde siden da, ( ikke noget særligt overhovedet).

Der kommer noget klistret stads ud når jeg onanerer, men det er som om det ikke er hver gang.. Jeg går og tænker på hvornår jeg oplever store ændringer, eller om jeg overhovedet er i puberteten?

Jeg har haft meget stress de seneste 2 år, men ved ikke om det kan spille nogen rolle.

Jeg ved min mor og far er sent udviklede 14-15år ved dem begge ca. Og min storebror også ca ved 14-15års alderen, men jeg er selv 14 nu og føler ikke de ting på kroppen jeg har, har så meget med pubertet at gøre.

Jeg har hår under armene men det har jeg haft i 1 år, ( har en del mere hår under min højre arm end min venstre), men ved ikke lige hvad det skal betyde.

Jeg er bare meget ulykkelig over situationen, også da min papLILLEBROR der er 1 år yngre end mig, er langt i puberteten. Jeg også snart bange for at min paplillesøster går i puberteten før mig, hun er 10 år, dermed 4 år yngre end mig.

Jeg har det egentlig fint, jeg har venner og nogle gode forældre. Jeg er bare bekymret for hvor lang tid der går, før jeg får en større tissemand og alle de andre ændringer.

Håber i kan komme med jeres bud 😀

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng 14 år

Tak for dit brev. Du beskriver, fint hvor langt du er nået i puberteten, både hvad angår kropsbehåring og størrelsen på din penis. Jeg fornemmer, at du er ved at blive lidt utålmodig, og måske endda lidt nervøs for om de ”store” pubertsændringer nogensinde kommer?

Jeg kan berolige dig med at drenges pubertet starter hos de fleste mellem 13-17 år. Så at der ikke er sket mere hos dig endnu, er helt naturligt, nu hvor du stadigvæk kun er 14 år. Men husk på, at du faktisk er gået i puberteten - du har fået hår under armene og omkring din penis, hvilket er pubertets-tegn. Måske din hud også er blevet mere uren (fået bumser), og at du er begyndt at lugte af sved under armene?

Du skal passe på med at sammenligne dig for meget med de andre i klassen og dine papsøskende. Vores kroppe er forskellige, og nogle kroppe går hurtigt i puberteten, mens andre kroppe tager det lidt mere roligt. Men pludselig kommer der til at ske en masse ting med din krop og så kan det være, at du får svært ved at følge med. Det kan også være, at du bare kommer til at synes det er fedt.

Vi skriver faktisk også med flere børn/unge, som er kede af, at de er de første som går i puberteten. Det handler jo om, at vi jo ikke så gerne vil være anderledes end de andre.

Hvis du synes, at det virker som om, at der er noget galt med din krop, så kunne det måske være en god idé at tale med dine forældre om det, som jeg fornemmer, at du måske allerede har gjort lidt? Du skriver også, at du har været udsat for en del stress de sidste 2 år, men at du ikke tror, at det har betydning for din pubertet. Men hvad mon den stress skyldes? Har du talt med dine forældre om det? Måske en af dine forældre kunne følge dig til din egen læge, hvor du kunne blive undersøgt. De kan sagtens sidde i venteværelset, hvis du ikke vil have at de er med inde hos lægen. Her vil du nok blive beroliget med, at alt er som det skal være. Det kan være, at det vil give dig lidt ro og tryghed omkring, at din krop er præcis som den skal være? Du kan også tale med lægen om stressen.

Jeg håber, at svaret her kunne bruges.

Kh,

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.