Brev
Er jeg normal dernede?
Hej, jeg er en pige på 15 år.
1. Jeg har haft menstruation i omkring to år nu, men jeg har aldrig prøvet at bruge tampon før. Jeg har tænkt over at prøve det, også ville jeg prøve det her forleden dag. Jeg kunne bare ikke få den op ligemeget hvad, det gjorde så ondt, er det normalt? Og kender i nogen tamponer, som er nemme at få op i skeden?
2.Mit underliv er ikke normalt. Når jeg har været i svømmehallen og set piger nøgne (Ikke fordi at jeg stirre, men man kan ikke undgå at kigge lidt) har deres indre skamlæber (kønslæber) sådan på en måde siddet oppe i skeden, men det gør mine altså ikke, de sidder sådan 1 cm nede så man kan se dem. Jeg har tit tænk over, om jeg måske i virkeligheden ikke har en skede, i hvert fald ikke en normal en.
Det her spørgsmål er sikkert mærkeligt for jer, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg hører tit drenge snakke om, hvordan en skede skal se ud, og min hører ikke inde under noget af den, den skal have. Er min skede normal?
Mvh. mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dine meget relevante spørgsmål, som bestemt ikke er mærkelige. Faktisk vil du kunne finde flere breve med lignende spørgsmål her i BørneBrevkassen (under kategorien "Krop og udvikling"), så du er altså slet ikke den eneste, der har skrevet til os om det.
Du spørger, om der er nogle tamponer, der gør mindre ondt at få op i skeden. Nu ved jeg ikke, hvilken størrelse du prøvede med, men jeg vil i hvert fald anbefale dig at starte med de tyndeste, du kan få. Nogle foretrækker dem med indføringsrør, da røret kan være lettere at få op, fordi det er helt glat og ikke suger fugtigheden. Andre kan bedst lide dem uden rør, fordi de hellere vil styre tamponen på plads med fingrene.
Det bedste er nok i virkeligheden at prøve sig lidt frem. Måske kan sundhedsplejersken på skolen give dig nogle vareprøver, så du ikke behøver at købe en hel pakke af hver slags... Nogle steder på nettet kan man også få gratis vareprøver tilsendt.
Du spørger også, om din skede er normal, fordi dine inderste skamlæber stikker lidt ud, og du har set andre piger, hvor det ikke ser sådan ud. Jeg tænker, det lyder helt normalt. Pigers kønsdele kan se vidt forskellige ud, og hos ganske mange er det altså sådan, at de inderste skamlæber ikke er skjult af de yderste. Men jeg kan jo af gode grunde ikke vide, hvordan det ser ud hos dig, så hvis du bekymrer dig meget om det, kunne det måske være en ide at spørge din læge..?
Jeg kan godt forstå, du bliver usikker, når du hører drengene snakke om, hvordan en skede skal se ud, men jeg tænker også på, hvordan de mon er blevet "eksperter" i det? Hvis det er drenge på din alder, er det jo ikke sikkert, de har set så mange pigers kønsdele i virkeligheden, så hvor mon de har deres viden fra? Måske fra pornobilleder eller film? (Hvis det er det, så er det jo ikke "gennemsnitlige" kønsdele, og de kan både have været opererede eller billedmanipulerede for at skulle se ud på en bestemt måde.)
Hvad tænker du mon om det? Mon ikke fokus vil være et helt andet, hvis du på et tidspunkt går i seng med en kæreste, som du er rigtig tæt på? Jeg tænker, at det er meget normalt, at drenge kan tale meget åbent og højrøstet om den slags, men når det kommer til stykket, betyder det måske ikke så meget...
Jeg håber, du kunne bruge svaret, og at du måske også vil kunne finde lidt inspiration i nogle af de andre breve og svar her i BørneBrevkassen.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.