Brev
Er jeg klam?
Hej
Jeg er en pige på snart 13. Jeg ser “tit” porno eller… jeg ser det i perioder. Men hvis jeg først begynder bliver jeg på en måde afhængig.
Jeg røre tit ved min krop osv. Men jeg føler mig virkelig klam.
Jeg for så dårlig samvittighed. Bare jeg står nøgen føler jeg mig klam og perverse…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Du er ved at komme i puberteten, dvs din krop ændrer sig. Pigerne i puberteten bliver højere, får bryster, behåring og begynder at få menstruation. Drengene bliver også højere, får større muskler og behåring. Og det er også i din alder, at mange piger og drenge begynder at få lyst til at onanere.
Desuden er det helt normalt, at man får lyst til at se porno og røre ved sin krop. Det er faktisk naturens måde at fortælle, at man er ved at være klar til at skulle lave børn (selvom det selvfølgelig er for tidligt at få børn i din alder).
Du skriver, at du kan føle dig klam og pervers, når du er nøgen. Er der mon en særlig grund til, at du føler dette? For det synes jeg da ikke, der er nogen grund til. Jeg synes hellere, at du skal nyde, at du ligesom andre unge får lyst til at røre ved dig selv og være nøgen. For det er en fuldstændig naturlig del af at komme i puberteten og blive ældre.
Du kan læse mere om piger og porno her: http://www.sexlinien.dk/emneside-porno/er-porno-kun-for-drenge.aspx. På samme website kan du også læse om onani.
De bedste hilsner
BørneTelefonen