Brev
Er jeg god nok
Hej BB,
Jeg har ofte tænkt på om der er noget galt med mig. En af mine veninder klager ofte over hvordan hun ser ud: hendes næse, hendes højde, vægt osv.
Og det er ikke bare den ene veninde men mange andre også.
Det har ofte fået mig til at tænke på om der også er noget galt med mig. Jeg vejer ca. 10 kg mere end pigerne fra min klasse og det ligner det ellers ikke.
Jeg er begyndt at træne lidt om morgenen, skal begynde til fitness og yoga for at komme længere ned i vægten og få den såkaldte “perfekte/rigtige” krop.
Jeg er ikke sikker på at jeg er “god nok” på grund af at mine veninder konstant (hverdag) snakker om hvad de hader ved deres krop og udseende.
Det er ikke kun fordi at jeg føler mig tyk, grim, lav osv. men det er også blevet sagt til mig et par gange. Fx. at jeg har fede lår, bred talje, høj pande, små øre og pg.a. at jeg har acne er jeg også blevet kaldt mange sårende navne: bumse fjæs, acne virus osv.
Jeg håber at mit spørgsmål ikke var for langt eller forvirende men jeg håber at i kan hjælpe mig.
Hilsen Pigen på 13.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tusind tak for dit brev. Du beskriver et emne, som desværre er rigtig stigende i forhold til unge i din alder. Så jeg tror, at der er mange piger og drenge, der vil kunne genkende dine tanker.
I bliver konstant konfronteret med det “perfekte” på de sociale medier, og er rigtig "gode" (på den ikke så gode måde) til at minde hinanden om, at I ikke er perfekte.
Det er ærgerligt, at der er så meget fokus på, hvordan man burde se ud. I istedet for at man lærer at elske sig selv og sin krop, som den er.
Det er fedt, at du er begyndt at træne. Men det skal ikke være for at få “den perfekte krop”. Træning er godt til at hjælpe med, at man holder en aktiv og sund livsstil. Fysisk aktivitet udløser dopamin, som kan give dig mere energi i hverdagen og hjælpe med at få et afbræk fra skolen.
Det kunne måske være federe at have et mål om, hvor hurtigt man kan løbe 5km, eller hvor mange yoga poses man kan lave, i stedet for at målet er "den perfekte krop"? På den måde, handler det mere om hvor sund og stærk man kan blive, fremfor søgen efter det urealistiske skønhedsideal om “den perfekte krop”.
Jeg synes, at det er rigtig ærgerligt, at du er blevet kaldt sårende navne såsom bumse fjæs. Det er ikke okay! I gennemgår alle nogle fysiske forandringer her i puberteten, men man kan ikke selv bestemme, hvordan ens krop reagerer. Fx er der nogen, der døjer mere med acne end andre. Men det bestemmer ikke, om man er god nok, eller er et dårligere mennesker af den grund. Det samme gælder lår, hofter, pande, ører etc. Vi er alle skabt på forskellige måder.
Det er det indeni der tæller. Fx hvor klog man er, hvor god en veninde man er, hvordan man behandler andre mennesker.
Det lyder som om, at der er kommet en stemning i jeres klasse om, at krop og udseende fylder meget mere, end hvad der er rart. Og det er ikke okay, at man har en tone hvor, det er okay at kommentere på hinandens udseende. Derfor tænker jeg, at det er noget, som I skal tage op i klassen. Der er helt sikkert andre, der har det som dig. Det er lærernes ansvar, at hjælpe med at der er et godt fællesskab i klassen. Så måske kan du tale med en god lærer, om det kan blive taget op?
For at gøre en lang historie kort: der er IKKE noget galt med dig. Du er perfekt, smuk og unik lige præcis som du er!
De bedste hilsner Børnetelefonen