Er jeg god nok

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev. Du beskriver et emne, som desværre er rigtig stigende i forhold til unge i din alder. Så jeg tror, at der er mange piger og drenge, der vil kunne genkende dine tanker.
I bliver konstant konfronteret med det “perfekte” på de sociale medier, og er rigtig "gode" (på den ikke så gode måde) til at minde hinanden om, at I ikke er perfekte.

Det er ærgerligt, at der er så meget fokus på, hvordan man burde se ud. I istedet for at man lærer at elske sig selv og sin krop, som den er.

Det er fedt, at du er begyndt at træne. Men det skal ikke være for at få “den perfekte krop”. Træning er godt til at hjælpe med, at man holder en aktiv og sund livsstil. Fysisk aktivitet udløser dopamin, som kan give dig mere energi i hverdagen og hjælpe med at få et afbræk fra skolen.

Det kunne måske være federe at have et mål om, hvor hurtigt man kan løbe 5km, eller hvor mange yoga poses man kan lave, i stedet for at målet er "den perfekte krop"? På den måde, handler det mere om hvor sund og stærk man kan blive, fremfor søgen efter det urealistiske skønhedsideal om “den perfekte krop”.

Jeg synes, at det er rigtig ærgerligt, at du er blevet kaldt sårende navne såsom bumse fjæs. Det er ikke okay! I gennemgår alle nogle fysiske forandringer her i puberteten, men man kan ikke selv bestemme, hvordan ens krop reagerer. Fx er der nogen, der døjer mere med acne end andre. Men det bestemmer ikke, om man er god nok, eller er et dårligere mennesker af den grund. Det samme gælder lår, hofter, pande, ører etc. Vi er alle skabt på forskellige måder.

Det er det indeni der tæller. Fx hvor klog man er, hvor god en veninde man er, hvordan man behandler andre mennesker.

Det lyder som om, at der er kommet en stemning i jeres klasse om, at krop og udseende fylder meget mere, end hvad der er rart. Og det er ikke okay, at man har en tone hvor, det er okay at kommentere på hinandens udseende. Derfor tænker jeg, at det er noget, som I skal tage op i klassen. Der er helt sikkert andre, der har det som dig. Det er lærernes ansvar, at hjælpe med at der er et godt fællesskab i klassen. Så måske kan du tale med en god lærer, om det kan blive taget op?

For at gøre en lang historie kort: der er IKKE noget galt med dig. Du er perfekt, smuk og unik lige præcis som du er!

De bedste hilsner Børnetelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.