Brev
Er jeg “bagud”?
Hej
Jeg er en dreng på 14 år som går i syvende klasse jeg er en af de mindste på hele årgangen og bliver derfor kaldt for dværgen. Udover det bliver jeg også drillet når vi har idræt. jeg er den med den mindste tissemand og bliver derfor også kaldt for mini-pik. Jeg bliver drillet meget med det og ønsker bare at jeg snart ville kunne komme i puberteten. Min selvtillid begynder at forsvinde.
Jeg er 14 år nu og stort set ingen tegn på puberteten? Er jeg sent i puberteten?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng Tusind tak for dit brev. Det er en træls situation, du er havnet i. Det er ikke din egen skyld, og du kan ikke fremskynde puberteten. Hvornår man kommer i puberteten, er bare meget forskelligt. Du er ikke ”sent” på den, men du er senere på den, end dine klassekammerater. Men vi bestemmer jo ikke selv, hvornår puberteten starter. Men bare tag det roligt, det skal nok komme. At du bliver drillet med det, kan der til gengæld gøres noget ved. Det er på ingen måder i orden! Men det vil kræve, at du tør fortælle det til nogen. Måske kunne du starte med dine forældre? Du kan jo fortælle det på den måde, som du har lyst til. Hvis dine forældre er klar over dine problemer, så betyder det også, at de kan hjælpe dig med at få det fortalt til din lærer, sådan så der kan blive gjort noget i forhold til drilleriet.
Hvis du ikke føler, at du kan fortælle det til dine forældre, har du så mulighed for, at få det fortalt til din lærer? Det er ikke mærkeligt, at du er ked af det de siger, og jeg tænker, at din lærer vil blive glad for, at du kommer og fortæller det. Hvis det er for svært for dig, kunne du så overveje at vise dem dit brev? Du kan jo eventuelt omformulere lidt, hvis du har lyst til det. I forhold til, at de kalder dig mini-pik. Når den skal bruges til at tisse med, ja så er det jo egentlig fuldstændig ligegyldigt, om den er 2 cm eller 7 cm, så længe man kan tisse med den. Men i forhold til sex, så er det jo rart, at den ikke kun er 2 cm. Der er bare ikke så mange børn, der ved, at der ikke er en sammenhæng imellem, hvor stor den er, når den er slap, og hvor stor den er, når den er stiv. Nogle vokser kun en lille smule, mens andre vokser mere end tre gange i størrelse. Nå, det var bare lidt information til dig J Jeg håber, du kan bruge mit svar. Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.