Er i tvivl

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år.
Tak for dit brev herind til. Det er godt, du skriver hertil med dine tanker omkring din krops udvikling i forhold til den alder du har.
Når man er 10 år er det normalt, at kroppen lige så stille gør sig klar til, at der snart skal ske nogle ændringer. Man kan kalde det præ pubertet, det der kommer før puberteten. Du skriver, at du har lagt mærke til at du lugter anderledes under armene, end før - det er helt normalt.

For nogle piger og drenge begynder kroppen, at gøre klar til forandringer tidligere end andre.  Det sker ofte når man er mellem 9 -12 år. Så det er helt normalt, at din krop er i gang med at forandre og udvikle sig. Det lyder som en helt normal udvikling.
Du beskriver oveni købet flot, hvordan du oplever at dine bryster ikke vokser lige meget, også det er helt normalt. Måske vil du i fremtiden opleve, at din krop tager en voksepause og så fortsætter igen med at udvikle sig, også det er helt normalt.
Nogle piger begynder som dig med at brysterne vokser og duftene ændres, andre begynder med at få hår forneden, begge dele er normalt.
I forhold til at få det sagt til din mor, har hun måske allerede tænkt over det. Hvis det er din mor, der vasker dit tøj derhjemme, kan det så tænkes, at hun har bemærket det uden at tænke mere over det…? Sommetider skal man lige hjælpe sine forældre, så det lægger mærke til, at man faktisk bliver ældre og begynder at udvikle sig... Kan du måske fortælle hende, at du gerne vil begynde at bruge en deodorant, i stedet for at fortælle, at du har bemærket din ændrede lugt?  Måske kan du fortælle hende, at du gerne vil høre hendes mening om, hvilke deodoranter der er gode..? Kunne det være en god måde for dig?
Mange pigers udvikling følger i samme mønster som deres mødre, så måske har din mor også  været en af de første til at starte i puberteten? Har du mon tænkt på det, og kan det være en ide at spørge hende om, hvordan hendes pubertet startede..? Du kan måske starte med at spørge " mor, kan du huske da du var 10 år ?" eller "du dufter så dejligt, hvornår begyndte du egentlig at bruge deodorant?". Måske kan du også spørge hende, om hun kan huske det din lillesøster sagde, da I var i bad sammen på sidste års ferie, mon hun kan det…?
Er det en ide, at du taler med din skoles sundhedsplejerske…? De er ofte rigtigt gode at tale med i forhold til sådanne dilemmaer som du står i. Det kan også være, at sundhedsplejersken kommer ned i jeres klasse og fortæller om pubertet og udvikling. Måske er I nogle piger fra klassen, som kan spørge sundhedsplerjesken om hun kommer ned i klassen, eller spørge jeres lærer om det er en mulighed. Det kan godt være lidt pinligt selv at spørge om, hvis I er flere kan det føles nemmere. Måske kan jeres lærer også skrive til forældrene i klassen, at det er en god ide, at tale med sine børn om pubertet og udvikling? Det er jo noget alle i klassen kommer igennem, det er bare lidt forskelligt hvornår.
Måske har flere ting og spørgsmål, hvis du har det, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Når du ringer til BørneTelefonen behøver du ikke fortælle dit navn, og vi taler med børn om alle mulige ting, som der er brug for at tale om.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.