Er forvirret med hårfjerning på mine ben + lår.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tak for dit brev!

Jeg håber det er ok, jeg deler mit svar op i to dele:

For det første: Det som du beskriver som strawberry legs er helt almindeligt og helt ufarligt – selvom jeg godt kan forstå det er irriterende! Det kan skyldes flere forskellige ting:

– At du ikke skifter barberbladet ud ofte nok

– At du ikke bruger noget barberskum/shampoo til at smøre benene ind i, inden du barberer dem

– At du ikke får smurt benene ind i noget fugtighedscreme bagefter.

Det kan være, du gør alt det her i forvejen, og det stadig ikke vil gå væk. Er det sådan, synes jeg, du skal gå ned på apoteket og spørge dem til råds, (de er der for det samme) eller alternativt gå til lægen hvis det bliver rigtig slemt. Bare for at være sikker på at alt er som det skal være. Du kan også prøve at tage en periode hvor du ikke barberer benene, og se om det hjælper?

For det andet:

Du skriver, at du ser billeder af drenge på din alder på de sociale medier, og at deres ben er helt glatte. På de sociale medier kan vi fremstille os selv præcis som vi har lyst til. Ved hjælp af filtre kan vi skabe et glansbillede af os selv, hvor vi fremstår perfekte.

Men det er vigtigt at huske på, at det kun er et lille udsnit af den andens liv vi får at se. Du kan forestille dig et lille vindue, som vi kan kigge ind af. Inden for det lille vindue kan det måske nok se perfekt ud, men derfor kan resten af “huset” godt være ét stort rod. Det tror jeg, er godt at minde sig selv om en gang imellem. Ellers kan det blive et alt for stort pres, at forsøge at leve op til. Og ingen af os er perfekte når det kommer til stykket.

Til slut vil jeg sige, at det er en rigtig god ting, at du gerne vil arbejde på at blive tryg i din egen krop. Det er  virkelig vigtigt at holde fast i. Måske du kan finde hen til et sted, hvor du kan være tryg i din krop, både med hår på benene og uden? Jeg tænker faktisk, du er godt på vej allerede.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at skrive igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.