Er følelses løs dernede

Hej

engang kunne jeg godt lide at onanerer men på et tidspunkt holdt det op med at være rart når jeg rør ved klitoris mærker jeg ingenting er der noget galt med mig? Betyder det at jeg har en sygdom eller noget? Når jeg fx drømmer om sex kan jeg godt få en orgasme men det føles som om jeg skal tise selvom jeg ikke skal… Betyder det at jeg ikke vil nyde det hvis jeg har sex i fremtiden? HVAD ER DER GALT MED MIG???

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Du fortæller, at du er bekymret for, om der er noget i vejen med din seksualitet. Jeg tror ikke, at der er noget galt med dig, men det er helt almindeligt, at man bekymrer sig for sin seksuelle udvikling, når man nærmer sig teenageårene.

Du er på vej til at blive teenager, og de seksuelle følelser du har haft i din barndom kan sagtens ændre sig, uden at det betyder, at der er noget galt med dig.

Som du beskriver din seksualitet, syntes jeg, at det lyder helt almindeligt, men hvis du er bekymret, eller har brug for mere viden om, hvordan man udvikler sig som teenager, kan det være en god ide, at aftale en tid hos sundhedsplejersken på den skole, hvor du går. Sundhedsplejersker ved rigtig meget om teenageudvikling, og måske har du også flere spørgsmål, som du gerne vil have svar på.

Så jeg vil foreslå dig, at du laver en aftale med sundhedsplejersken på din skole, så du kan få snakket om din bekymring.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om sundhedsplejersken er på skolen lige nu på grund af Corona. Hvis du nu går og er meget bekymret i længere tid, så kunne det også være en idé at få en snak med din læge. Du kan altid ringe og bestille en tid selv eller bare snakke med lægen i telefonen (nummeret står på dit gule sygesikringskort.)

Jeg håber i hvert fald, at jeg har kunnet berolige dig lidt med mit brev og givet dig viden om, hvor du kan få endnu flere svar, hvis du ønsker det.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.