Brev
Er det okay, eller?
Hej Børnetelefonen
Jeg skriver herind fordi jeg er blevet lidt usikker omkring min vægt. Her den seneste måned har jeg nemlig tabt mig 2 kilo. I min klasse snakker pigerne nemlig hele tiden om deres vægt og det har været lidt svært for mig fordi jeg har mere fedt på kroppen end de har. De mente at de var for tykke men de er virkelig slanke alle sammen. Så jeg besluttede mig for at tabe mig lidt. Jeg er ikke sådan overvægtig men på grænsen til at være det.
Jeg har så gået en del på det sidste, og spist lidt mindre end jeg plejer. Jeg springer dog ingen måltider over for jeg har nemlig altid været meget madglad men her for tiden er jeg blevet mere opmærksom på hvad jeg spiser. Altså en sundere kost og lidt mere motion. Mine forældre ved ikke at jeg gerne vil tabe mig lidt og tør ikke at sige det til dem. Er bare bange for at de på et tidspunkt opdager det for de ville ikke forstå det for de synes at jeg har en perfekt krop. Men de er selv lidt overvægtige begge to så de kan jo ikke se det fra mit perspektiv.
Vil også gerne lige spørge om hvad BMI grænserne er for overvægt, normalvægt og undervægt. Jeg er på ingen måde ved at få en spiseforstyrrelse for som sagt jeg elsker mad. Tænker bare på at spise lidt mindre portioner og dyrke lidt mere sport. Er bare i tvivl om 2 kg er for meget at tabe sig på en måned. Min mor ved nemlig godt hvad jeg vejede før og er bange for at hun pludselig finder ud af at jeg har tabt mig 2 kg.
Undskyld hvis mit brev var for indviklet og rodet. Men vil I ikke plzz være søde at sende BMI grænserne for børn. For vil helst være normalvægtig. Har stadig noget fedt/deller på maven, men tør ikke at tabe mig mere. For mine forældre må virkelig ikke opdage det.
Tak på forhånd
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige
Mange tak for dit brev og dine spørgsmål, som jeg synes er meget relevante. For vægt kan godt komme til at fylde meget hos alle mennesker, også selvom andre synes, at man ser tynd ud som med dine klassekammerater.
De ser slanke ud, men taler alligevel om deres vægt. Det kan godt være super ærgerligt, for der er mange andre ting, man også kan snakke om. Fx venner, lektier, film man har set eller sport, bare for at nævne nogle andre ting.
Du har tabt 2 kg henover en måned, fordi du spiser mere sundt og bevæger dig mere. Umiddelbart lyder det jo meget almindeligt at tabe sig, når man gør noget andet end man plejer. Vi udtaler os ikke rigtig om vægt på BørneTelefonen, altså om man vejer for meget eller for lidt. Det er en vurdering vi ikke kan komme med.
Det er nemlig rigtig svært at vurdere børn og unges vægt for andre end fx en sundhedsplejerske. Der er så mange forhold der spiller ind. Fx muskelmasse, kropsbygning, er man i pubertet eller ikke, højde og andre ting. Derfor undlader man at lave BMI for børn, da det jo ret nemt kan give et misvisende resultat.
Ud fra det du beskriver, tror jeg heller ikke, at du har en spiseforstyrrelse. Og det lyder dejlig at du nyder mad og husker alle dine måltider. For når man vokser og udvikler sig, har man brug for meget energi, og den får man bedst fra mad. Hjernen har også brug for godt brændstof, når man skal lære en masse i skolen.
Ville du mon kunne tale med dine forældre om, at de andre i skolen er meget optagede af vægt. Og at det påvirker dig?
Jeg tænker at du, selvom det kan virke svært, måske kan tale med dine forældre om, at du gerne vil spise lidt sundere. Fortælle dem, at der bliver talt meget om vægt på din skole, og du selv er begyndt at ville leve og spise sundere.
Jeg kan sagtens forstå, det kan virke svært at snakke med dem. I har jo en måde at være sammen på, også omkring mad, hvor du nu gerne vil gøre det lidt anderledes. Jeg tror mange kan genkende en lille frygt for forældrenes reaktion, når man på en måde “bryder” lidt med det man plejer at gøre. Det kan godt sætte nogle bekymringer i gang hos en. Jeg tænker, at det er sådan, du har det?
Hvis du slet ikke kan tale med dine forældre om det, er der så nogen andre, du kan tale med? Måske en anden i din familie, en lærer eller en venindes mor?
Du kan også spørge sundhedsplejersken på din skole omkring din vægt og sundhed. Hun eller han vil kunne vejlede dig på en rigtig god måde.
Kærlig hilsen BørneTelefonen