Er det normalt?

Hej jeg er 13 år og er ny i det med det røde.

Min første mens var i slutningen af november og den næste i slutningen af december men min 3. Er ikke kommet endu???

Min anden menstruation kom 29 dage efter den første men der er gået 15 dage nu og den et Stadig ikke kommet.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige,

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at man måske kan blive lidt i tvivl, om hvad der er normalt og hvad der ikke er, når man lige er begyndt at menstruere.

Ud fra det, som du har beskrevet i dit brev, så ser jeg dog ingen grund til bekymring. Det er nemlig sådan, at ens menstruation godt kan være meget ureglmæssig i tiden efter den første menstruation, og faktisk kan der gå op til flere år før den bliver helt reglmæssig. De fleste kvinder ender med en cyklus på 28-32 dage, men for nogle er det lidt flere eller lidt færre dage. Selv voksne kvinder kan også opleve at have ureglmæssige menstruationer, da den f.eks. godt kan blive påvirket af fysisk og psykisk stress. Du kan læse mere om menstruation på Sexlinien: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/menstruation.aspx

Jeg håber, at mit svar gav lidt ro, og hvis ikke så er du velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.