Brev
Er det foe tideligt at gå med mascara.??
Jeg er en pige på 12 år, som går i 6. klasse.
Næsten alle pigerne i min klasse er begyndt at gå med masacara.
Min mor og jeg har været lidt inde på emnet, men jeg kan bare ikke få mig til at sige det til hende.
Ville være så glad for nogle råd.
Hilsen C
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Lige nu sker der en masse forandringer både hos dig og dine veninder omkring dig. Som fx kroppen udvikler sig, og man forandrer sig fra barn til ung. Det er en spændende tid, men også en tid hvor der kommer mange spørgsmål i spil, som fx om man vil bruge make up, og hvornår man synes det passer bedst at bruge det.
Jeg kan godt forstå, at det kan være lidt svært lige at spørge din mor om det med mascaraen. For måske er du selv lidt i tvivl, om du har lyst til at gå med mascara, og måske derfor ikke helt ved hvordan du skal få spurgt din mor, om hun synes det er ok?
Du skriver, at du og din mor har været lidt inde på emnet, så måske kunne du spørge hende på denne måde:
"Mor, kan du huske vi talte om det med mascara, og at næsten alle pigerne i min klasse er begyndt at bruge mascara? Jeg har gået og tænkt på, at jeg også rigtig godt ku' tænke mig en mascara og prøve hvordan det vil se ud på mig. Så jeg vil meget gerne have din hjælp til at finde en god mascara, som passer til mig?"
Kunne det mon være en måde, som ville hjælpe dig til at få spurgt? Hvis du synes, at du ikke kan få dig til at spørge hende direkte, så kunne du måske skrive en sms eller et brev til hende og få spurgt hende på den måde? Hvis din mor selv bruger mascara og anden make up, så er hun nok også selv begyndt med at bruge mascara, da hun kom i puberteten - det plejer i hvert fald at være der, de fleste begynder. Og derfor har hun måske mere forståelse for, at du også er nået dertil i dit liv?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, så du får spurgt din mor - ellers er du altid velkommen til at bruge BørneTelefonen eller SMS på 116 111, eller logge dig på vores chat - så er der en rådgiver klar til at tale med dig.
Mange hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.