Brev
En række spørgesmål
Hej brevkasse!
Jeg har en række spørgesmål jeg meget gerne vil have svar på.
1. Er der nogen rækkefølge for, hvordan kroppen udvikler sig. Altså, hvad der vokser først. Eller er det op til kroppen selv?
2. Jeg har ikke rigtig forstået, hvad en orgasme er. Altså jeg onanere og der kommer den der dejlige følelse, men er det bare det der kaldes en orgasme?
3. Jeg onanere og bliver nok ved med det. Men jeg prøvede en dag at gnide mit pik-hoved op af min dyne. Det sprøjtede pludselig op med væske og jeg prøvede at lugte til det. Det lugtede ikke som tis, men ved ikke hvordan sperm/sæd lugter.
Jeg håber at I svare hilsen en 12- årig dreng 😉
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige dreng,
Til dit første spørgsmål kan jeg svare ja, der er faktisk en bestemt rækkefølge. Når man som dreng skal i puberteten, så begynder hjernen at producere kønshormonen testoteron, hvilket igangsætter kroppens udvikling. Først vokser testiklerne og penis, derefter kommer der en vækstspurt samt øget kropsbehåring. Som regel starter puberteten for drenge i 13-17 års alderen.
Til dit andet og tredje spørgsmål kan jeg fortælle, at en orgasme er sammentrækninger i musklerne i underlivet og føles oftest mere tydeligt end en kilden. Når du fortæller, at du får en dejlig følelse, når du onanerer, så tænker jeg, at det er, fordi du oplever en orgasme. Med hensyn til væsken som kom, da du onanerede, så har det helt sikkert været sæd. Sæden begynder først at blive produceret, når man er ved at komme i puberteten.
Jeg håber, at mit svar hjalp. Ellers er du velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen