En lille bitte smule over vægtig

Haj

jeg er lO år gamel og jag vejer lit for maget 😭 min lære sagde jag var 135 censimeter høj og jag vejer 88 kilo

og min mor er ligeglad og hun fodre mig med makdonald mad og jag har hørt at det r usunt 😓

min far er død men før han døde saje han at jag var mega tyk og fed og jeg blev bare mega ked af det men så r det jo got han døde

men jeg er stadi mega fed og vel gerne have jeres jælp 😭😭😭😭😓😓

Dreng, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 10 årig dreng

Det er altid godt at være opmærksom på hvordan man har det – både med ens humør og med ens krop. Hvis man gerne vil være sund handler det om mange andre ting, end hvad man spiser. Det handler også om, at sove godt, at have gode venner og at lave sjove ting.

Jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af det, når du bliver kaldt tyk. Det er da heller ikke sødt af dine forældre.

Jeg syntes, at du skal tale med din mor. Fortæl hende, at du bliver ked af det, når hun siger du vejer for meget. Sig til hende, at du gerne vil spise sundere og du har brug for hendes hjælp.

Måske kan I lave en aftale med sundhedsplejersken på din skole eller hos din læge, og få lidt vejledning og gode ideer til, hvordan I kan lave lidt om i jeres spisevaner.

Måske har du også brug for at tale om dine tanker og følelser omkring din fars død. Er det mon noget du kan tale med din mor om? Ellers vil jeg foreslå, at du taler med en ven eller din lærer.

Du skal også være velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111. Vi er klar til at lytte og hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.