Brev
En lille bitte smule over vægtig
Haj
jeg er lO år gamel og jag vejer lit for maget 😭 min lære sagde jag var 135 censimeter høj og jag vejer 88 kilo
og min mor er ligeglad og hun fodre mig med makdonald mad og jag har hørt at det r usunt 😓
min far er død men før han døde saje han at jag var mega tyk og fed og jeg blev bare mega ked af det men så r det jo got han døde
men jeg er stadi mega fed og vel gerne have jeres jælp 😭😭😭😭😓😓
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 10 årig dreng
Det er altid godt at være opmærksom på hvordan man har det – både med ens humør og med ens krop. Hvis man gerne vil være sund handler det om mange andre ting, end hvad man spiser. Det handler også om, at sove godt, at have gode venner og at lave sjove ting.
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af det, når du bliver kaldt tyk. Det er da heller ikke sødt af dine forældre.
Jeg syntes, at du skal tale med din mor. Fortæl hende, at du bliver ked af det, når hun siger du vejer for meget. Sig til hende, at du gerne vil spise sundere og du har brug for hendes hjælp.
Måske kan I lave en aftale med sundhedsplejersken på din skole eller hos din læge, og få lidt vejledning og gode ideer til, hvordan I kan lave lidt om i jeres spisevaner.
Måske har du også brug for at tale om dine tanker og følelser omkring din fars død. Er det mon noget du kan tale med din mor om? Ellers vil jeg foreslå, at du taler med en ven eller din lærer.
Du skal også være velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111. Vi er klar til at lytte og hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen