Brev
“Du er alt for tyk”… Sandt eller falsk
Hej.
Jeg er en nervøs pige som langsomt er begyndt at hade sig selv.
Mange i klassen siger at jeg er vildt tyk, og jeg har kigget på internettet flere forskellige steder, og jeg er omkring gennemsnitteligt tyk.
Jeg har lidt mave og jeg hader det.
Vi lever i en verden hvor man skal sulte/bruge mange timer på træning, for at nå standarden til at være smuk.
Jeg er 13 år, ca 170 høj og jeg vejer 52 kilo. Er det for meget? Alle i min klasse siger det er. Men alle i min klasse ser ud som om de sulter. En af mine veninder er utroligt tynd. Min hånd kan nå hele vejen rundt om hendes arm og man kan se hendes ribben, alligevel siger hun at hun er for tyk.
Hjælp! Jeg vil ikke ende med at blive som en af dem, men moderne media fortæller mig at hvis jeg ikke er sådan vil jeg ikke blive elsket.
Min yndlings musiker (Melanie Martinez) har lavet en sang der hedder mrs potato head, involveret siger hun “don’t be dramatic over some plastic, no one will love you if you are unattractive”.
Det fik mig til at græde siden jeg ikke har særlig mange venner. Måske har jeg ikke så mange venner på grund af min vægt?
En af mine veninder oraler hele tiden over hvor meget sport hun går til, og hvor meget bedre det er end musik/billedkunst (hvilket er de ting jeg går til). Hun sidder tit til mig “ej du skal altså tabe dig” men hin er også vildt overbærende og tror jeg skal til at græde hele tiden.
Jeg har Lust til at skrige til alle i verdenen at jeg ikke er tyk. Jeg er næsten ikke over gennemsnittet, og at se en klasse fyldt med perfekte kroppe hjælper ikke ligefrem med en allerede selvdestruerende tankegang.
Mit spørgsmål er bare. Er jeg i den forkerte ende. Skulle jeg virkelig tabe mig, og droppe de ting jeg elsker så jeg kan passe ind? Det føles ikke rigtigt men det er det alle andre gør, og det er det alle fortæller mig at jeg skal gøre.
Mvh en pige hader sin krop.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Din beskrivelse af, hvordan den ”moderne verden” presser os til usunde kropsidealer, er meget præcis. Og utrolig flot set af en pige på 13 år. Det viser, at du forholder dig kritisk til den verden, du er en del af. Og det er vigtigt at kunne. Desværre er det ikke alle, der kan det– og hvis man ikke er opmærksom, kan man risikere at blive en del af en usund kultur. Det lyder til, at det er sket for mange af dine veninder.
Når du derfor skriver: Skulle jeg virkelig tabe mig, og droppe de ting jeg elsker så jeg kan passe ind? Det føles ikke rigtigt - så håber jeg virkelig, at du vil holde fast i det. For nej. Det er ikke sundt hverken psykisk eller fysisk at være så opmærksom på sin vægt og sit udseende.
Sundhed kan ikke kun måles ud fra vægt og udseende. De fleste vil opdage, at de i din alder begynder at få flere former, bl.a. mere fedt på maven. Det er helt naturligt og et sundhedstegn. Det er kroppens måde at ændre sig fra "pige" til "kvinde".
Sundhed er altså både, hvordan man har det fysisk og psykisk. Udover at spise sundt og varieret, at få motion osv. er det lige så vigtigt at være glad. Hvis man hele tiden fokuserer på, at man skal se ud på en særlig måde, vil man stille og roligt få ødelagt sit selvværd. Eller som du skriver: hade sig selv. Derfor er det godt, du stopper op netop nu og forholder dig så kritisk til de budskaber, du får.
Jeg kan godt forstå, du bliver ked af, hvad dine klassekammerater siger om din krop - for det passer ikke! Heldigvis fornemmer jeg, at du godt selv ved det, når du sådan får lyst til at skrige til dem, at du ikke er tyk!
Så nej, det er ikke dig, der skal gøre noget. Det skal de voksne omkring jer piger til gængæld for at ændre det meget usunde fokus på vægt og udseende, der er i din klasse.
Derfor vil jeg anbefale dig, at du tager en snak med først og fremmest dine forældre og dine lærere. Fortæl dem om de kommentarer, du får. Og om det store fokus på vægt, der er blandt jer piger. Vis dem fx dit meget fine brev hertil og måske også mit svar. Så de kan se, at det er noget, der virkelig påvirker dig og også dine veninder.
Det kunne være rigtig fint, hvis de voksne kunne tale sammen om, hvordan de kunne hjælpe jer. Du kunne fx spørge dine forældre, om de kunne tage emnet op på et forældremøde?
Spørg også din klasselærer, om I kan bruge klassetid på at arbejde med kropsidealer. Der findes mange gode øvelser, man kan lave, så man stille og roligt bliver klar over, at man ikke behøver at være "usund", før man er smuk nok. Mon det kunne være en ide?
Jeg håber, du får hjælp fra de voksne. Og at du selv fortsætter med at være så stærk og stå imod dine veninders pres. Overvej at fortælle dem, at du synes, at krop og vægt fylder alt for meget i jeres venskaber. Og at det for dig er vigtigere at være sund og glad end at se ud på en bestemt måde. På den måde kunne du faktisk være med til, at dine veninder kom fri af det store pres, jeg er sikker på de også føler.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen