Brev
drilleri
hej bb
jeg er en pige som går i 6. klasse og ligesiden jeg gik i 4 klasse har jeg fået at vide at jeg er lav. jeg ved godt at jeg er lav og det er ikke fordi det er mobning, men jeg for det bare altid at vide og og det er rigtig ubehageligt for de fleste er 1 eller flere hoveder højer end mig og så står de ligeforan mig og siger ” nu kigger jeg ned på dig”
jeg kan godt blive ked af det nogle gange for det er som om jeg slet ike vokser og jeg går i 6. klasse og er 1,40. og så ville jeg bare høre om at i kan give mig et råd til hvordan jeg kan lade vær med at blive så ked af det.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Tak for dit brev, hvor du meget fint skriver om dine følelser, når andre fortæller dig du er lav.
Du skriver, at du er ked af at du er lavere end dine jævnaldrende kammerrater. Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at blive gjort opmærksom på, at du ikke er lige så høj som nogle af de andre i klassen - endnu. Det er jo heller ikke særlig fedt, at de stiller sig lige foran dig og siger ’nu kigger jeg ned på dig’. Mon, det er nogle af dem i klassen som er vokset op ad lidt før jer andre?  Men, jeg synes ikke det virker som om dem i klassen laver sjov med din højde, i nogen ond mening.  Har du prøvet at sige til dem at du faktisk er træt af at høre om, at du er lav, at det ved du jo godt, men at du faktisk ikke rigtigt kan gøre noget ved det. Mon, det vil være muligt for dig? Eller måske vil det være en god idé, at du få støtte fra din lærer så I får talt om forskelligheder og om at respektere hinanden alligevel? Jeg tror det vil være godt for alle i klassen at tage sådan et emne op?
Jeg tror, det der gør dig ked af det, måske er tanken om at du skulle være holdt op med at vokse. Men det tror jeg ikke du er, du kan nå at vokse adskillige cm endnu, inden du er færdig udvokset. Mange vokser i ryk, det vil sige i perioder vokser man meget, og i perioder vokser man meget lidt. Jeg tror det kunne være en god ide for dig, hvis du tog en af dine forældre med til lægen eller til sundhedsplejersken på skolen. Så kunne I få en god snak om din udvikling, og se på hvordan din højde og vægt passer sammen. Det er jo sådan at vi alle er forskellige, nogen bliver høje, nogen bliver lave, alt afhængig af vores gener, det vil sige at dine forældres højde kan have indflydelse på hvor høj du bliver.
Uanset om man er meget høj, eller meget lav i din alder, så vil man nok allerhelst ligne alle de andre. Du kan ikke rigtig gøre noget for at blive højere, så i stedet for at blive ked af det, kunne du måske prøve at tænke nogle positive tanker om din højde. Kunne der ligefrem være visse fordele ved at være lav, frem for at være meget høj? Tænk over det, og tro på at du sikkert, helt uden at opdage det, pludselig skyder i vejret.
Venlig hilsen
Børnebrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.