Drenge bryster.

Hej, jeg hedder K. og er 14 år.

Jeg er normal vægtig, faktisk lidt mere i den slanke ende, men jeg har i 4 år nu døjet med drengebryster.

Det er ikke pga. overvægt, som nævnt, men pga. hormoner. Det er rigtigt frustrerende at gå rundt med, da jeg ikke kan tage en normal t-shirt på uden at man kan se det.

Jeg er den eneste i omklædningrummet som har det, og det tager virkelig meget på mit selvværd at jeg har det!

Jeg har læst der ville gå 1 – 1,5 år og at det ville gå væk, men nu har jeg haft dem i 4 år?

Hvad skal jeg gøre?

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Jeg kan fornemme, at du har undersøgt det meget grundigt, hvordan og hvor længe, drenge normalt har teenagebryster. Jeg kan godt forstå, du synes, det er lang tid, når du har haft det i fire år. Det mest almindelige er jo 1 - 1 1/2 år, men det kan svinge rigtigt meget. Faktisk er det over havlvdelen af alle teeagedrenge, der får det.

Jeg kan ikke love dig et præcist svar på, hvorfor du har fået drengebryster. Det kan der være mange forskellige grunde til, så det vil nok være mest trygt for dig at snakke med din læge om det, og få det undersøgt.

Har du mon snakket med dine forældre om din bekymring? Jeg vil foreslå dig at fortælle om det til dine forædlre, og få dem til at gå med dig til lægen. Det kan være rart slippe for at gå med tankerne alene, og dem har du allerede gået med alt for længe.

Jeg håber, du nu har fået mod på at komme til lægen, for jeg synes ikke, du skal gå og bruge så mange kræfter på bekymringer og på at skjule det længere.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.