Brev
Der er ikke plads
Hej.
Jeg har et problem, når jeg onanerer (Stikker finger op i mig selv) så er der kun plads til en og spænder ikke dernede er helt afslappet.
Når jeg prøver at få to derop så gør det ondt!..
Min kæreste har også svært ved at give mig finger for han har jo større fingre end mig og han kan næsten ikke have en finger deroppe.
Synes det er virkelig irriterende og strammer på ingen måde dernede.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det kan godt være lidt svært at forstå, hvorfor det er sådan.  Alle unge kvinder er stramme i underlivet, da man ikke født barn eller dyrket sex tidligere. Man kan måske også ubevidst spænde i musklerne omkring skeden og det kan gøre ondt, når man får en finger op i skeden. Når man er ophidset sker der fysiske reaktioner der gør, at der automatisk kommer mere plads. Dels fordi man bliver våd og fordi livmoderen trækker sig op. Man skal derfor være sikker på, at man er liderlig og våd nok, inden man dyrker sex. Du skal med andre ord ikke være bekymret for at du er for stram, du skal prøve at fornemme om du er tilstrækkelig våd og liderlig - tændt. Hvis man er tør i skeden er det svært og kan gøre ondt.
Det kan være en idé at bruge mere tid og et sted, hvor der ro til at slappe af og nyde det. Det kan også hjælpe, at man kysser og kæler mere, inden man prøver med en finger. Kroppen skal have tid til at reagere de føleleser som berøring - kys, nusse og kæleri sætter i gang. Det tager tid og det tager tid at øve sig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen