Brev
den perfekte krop
hej
jeg er en pige på 15 år og har det meget svært med min egen krop. jeg vil gerne vide hvad jeg skal betegne som en normal krop og hvor meget man skal veje.
så mit spørgsmål er
hvad skal jeg gøre for at ligne de andre og få en normal krop
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det er rigtig godt, at du skriver ind. Du skal vide at krop og vægt er noget der fylder meget hos mange piger i din alder og at det er helt naturligt at være i tvivl om sin krop og sin vægt. Samtidig skal det understreges, at man ikke bør gå rundt og have det svært med sin egen krop og bruge for meget opmærksomhed og energi på det. Det er nemlig hverken sundt psykisk eller fysisk.
I dag fylder kroppen meget både i medier og blandt unge. På instagram og andre sociale medier, vises der billeder af hvordan den "perfekte" krop skal se ud, og i reklamer og film ses også unge kvinder og mænd, der er meget veltrænede og slanke. Disse billeder og film er med til at skabe et kropsideal, som kan være uhensigtsmæssigt og usundt. Usundt da den enkelte kan få et for stort fokus på at se ud på én bestemt måde, hvilket kan tage alt for meget energi og overskud fra personen. I så fald kan det være svært at have det godt i sin dagligdag og være glad og tilfreds, fordi man altid stræber efter at være noget andet end man er.
I forhold til dit spørgsmål vil jeg svare, at der ikke findes ét endeligt svar på hvad en "normal" krop er. Det som er vigtigt, er at have det godt i sin egen krop. Kroppen udvikler sig meget i din alder, hvilket både er et sundhedstegn og helt naturligt. Kroppens udvikling kan medvirke til et større fokus på kroppen, hvilket måske kan gøre sig gældende hos både dig og dine venner og veninder. Da der ikke findes et enkelt svar på hvad en "normal" krop er, vil jeg i stedet komme med nogle forslag til hvad du kunne gøre herfra.
Det er tydeligt når jeg læser dit brev, at krop og vægt fylder meget. Har du mon talt med andre om hvordan du har det. Det kunne måske være rart at dele dine tanker med dine veninder. Det kan være at du finder ud af at dine veninder går med nogle tanker der minder om dine. Herudover kunne det måske være en god ide at tale med dine forældre, eller måske en lærer du er tryg ved på din skole. Måske kan du spørge din lærer om han/hun ville tage et emne om "kropsidealer" eller lignende op i klassen. Så vil i kunne få talt i klassen om krop og vægt, hvilket jeg både tror do og mange af dine klassekammerater, vil have glæde af. Hvis du ikke allerede har været inde og læse i børnetelefonens brevkasse, ville det måske også være behjælpeligt at læse derinde under emnet "krop og udvikling".
Jeg håber mit svar, har givet dig noget brugbart at gå videre med eller tænke over og ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen