Brev
Burde jeg være bekymret?
Hej bb.
Jeg er en pige på 13. 14 om under en måned.
For ca. 1/2 år siden gik jeg på slankekur, altså jeg spiste bare sundt og det, jeg undlod ikke maden.
Men nu er min menstruation stoppet og jeg har MEGET udflåd. Jeg havde haft menses 3 gange inden, men stoppede faktisk får jeg begyndte st tabe mig.
Burde jeg være bekymret?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 14 år
Du skriver ikke, hvor meget du har tabt dig, så det er svært for mig at vide, om du skal være bekymret. Det er altid en god idé at spise sundt, og det er godt, at du ikke har undladt at spise på din slankekur, for det er nemlig ikke sundt.
Hvis du har en nogenlunde normal vægt, er det nok ikke sandsynligt, at din menstruationspause her noget med din slankekur at gøre. Hos nogen piger kommer menstruationen lidt uregelmæssigt i starten, og der kan også tit være noget udflåd, som ikke betyder noget.
Men jeg synes alligevel, at du skal snakke med din læge om det, så du kan være helt sikker på, at du ikke behøver bekymre dig. Bl.a. vil din læge nok gerne vide lidt om, hvordan dit udflod ser ud, så han/hun kan vurdere, om det er helt normalt.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.