Brev
Bumser!
Hej Brevkassen
jeg er en pige på 11 år
Idag optage jeg at jeg har fået en bums! og i skolen da der var nogen der spurgte hvad det er der er på min næse (Jeg havde bumsen på min næse) sagde jeg at jeg gik ind i en hæk fordi jeg ikke kigende mig for.
En af mine veninder sagde “vent, vent, er det ikke en …” hun nåede ikke at sige Bums fordi jeg nåede at stoppe hende og sige at jeg gik ind i en hæk.
Jeg er så mega bange at mine andre klasse kammarater griner af mig vis jeg fortæller sandheden :/ Jeg har en meget dum og underlig klasse og det er derfor jeg ikke vil fortælle det.
Spørgsmålene kommer nu
Hvordan kan jeg sige det til dem?
Hvad skal jeg gøre vis de griner af mig!?
Hvordan skal jeg undgå bumser?
Og jeg skal lige sige at jeg har IKKE sagt det til mine lærer og jeg bruge kreme til huden og har lige fået tørt hud 🙂 jeg har stadig ikke menstruatio
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Jeg kan godt forstå, det kan være svært at få en bums, hvis du er en af de første i din klasse. Også når du tilmed er mega bange for at dine klassekammerater griner ad dig.
For mange på din alder kan puberteten føles som en usikker tid, fordi man helst vil ligne de andre. Da jeres kroppe vil udvikle sig forskelligt og på forskellige tidspunkter i de kommende år, kan det måske være rart for dig at vide, at det er helt naturligt at få bumser. I vil næsten alle sammen få dem.
Jeg tænker, dine klassekammerater slet ikke har nogen grund til at grine ad dig. Jeg vil derfor foreslå, at du taler med din klasselærer om det. Måske er det tid til, at I alle tager en snak i klassen om kroppens udvikling i puberteten og også om jeres trivsel i klassen, så de af jer, der oplever forandringerne først, ikke skal føle jer udsat og anderledes.
Du slipper nok ikke for bumser, men du kan sørge for, at der kommer færre ved at vaske ansigtet med en mild, parfumefri sæbe hver morgen og aften. Og så bagefter bruge en god creme, så du ikke får tør hud. For nogle hjælper det også at bruge en mild skrubbecreme 1-2 gange om ugen. Vask ansigtet (evt. bare med lunkent vand), hvis du har svedt. Hvis du bruger makeup skal det fjernes hver aften. Et godt råd er også at spise sundt og varieret. Du må ikke skrubbe eller klemme på bumserne. Det kan gøre dem værre og give ar.
Kærlig hilsen Børnetelefonen